Breukelen,
13
maart
2024
|
12:35
Europe/Amsterdam

Vijf nieuwe iF Design Awards voor Kia – EV9 wint prestigieuze Gold award

  • Reeks iF Design Awards voor modellen, designinitiatieven, evenementen en communicatiestrategieën van het merk 
  • Felbegeerde ‘Gold’ award voor Kia EV9 
  • Speciale erkenning voor ‘Ki’-infotainmentsysteem van EV9 
Samenvatting

Kia is volop in de prijzen gevallen bij De iF Design Awards 2024. Het merk nam nog eens vijf awards in ontvangst van de jury van het gerenommeerde designforum. 

De hoofdrol tijdens de jaarlijkse verkiezing was weggelegd voor de nieuwe Kia EV9, een prijswinnaar op meerdere fronten, die een exclusieve Gold Award won. Deze speciale onderscheiding wordt uitsluitend uitgereikt aan de 75 beste ontwerpen wereldwijd en demonstreert de impact van de ‘Opposites United’ designfilosofie van Kia.

“De EV9 vertegenwoordigt onze niet aflatende drang om nieuwe wegen te bewandelen op het gebied van design, connectiviteit, gebruiksvriendelijkheid, en onze verantwoordelijkheid ten aanzien van het milieu”, aldus Karim Habib, Executive Vice President en Head of Kia Global Design. "Deze prijs is een erkenning van de toewijding en inzet van ons team en benadrukt onze drive om anderen te inspireren met een overtuigend en betekenisvol design."

De iF-juryleden over de elektrische SUV van Kia: “Door zijn eigentijdse vormtaal zien andere grote SUV's er ouderwets uit, terwijl draaibare stoelen op de tweede rij en het arsenaal aan functionele oplossingen het leven aan boord socialer maken! Wie zei dat duurzaam design niet spannend kan zijn?”

Ook het ‘Ki’-infotainmentsysteem van de SUV viel in de prijzen. Het geavanceerde systeem won in de categorie ‘Productinterfaces’ en weerspiegelt het exterieurdesign van de EV9 en heeft een grafische stijl die aansluit bij de waarden van Opposites United, waarbij gebruik wordt gemaakt van oogvriendelijke, herkenbare kleuren en veel aandacht is besteed aan infotainmentelementen die variëren van pictogrammen tot lettertypen.

Kia sorteerde niet alleen succes bij de jury met de EV9 en het ‘Ki’-infotainmentsysteem maar kreeg ook erkenning voor verschillende andere projecten, waaronder de branding voor de '80 Years of Movement'-communicatie, het design van de 'Windows of Inspiration'-beursstand en de interactieve media experience 'Kia EV Unplugged Ground'.

Alle bekroonde inzendingen worden gepresenteerd op ifdesign.com en in de iF Design App.

De iF Design Awards werden in 1954 opgericht door het iF International Forum Design GmbH in Hannover, een van 's werelds toonaangevende onafhankelijke designinstituten. Elk jaar komen ongeveer 10.800 ontwerpen uit 72 landen in aanmerking voor de prijzen, verdeeld over 81 categorieën in, in negen disciplines: product, communicatie, verpakking, servicedesign, architectuur, interieurarchitectuur, gebruikerservaring (UX), gebruikersinterface (UI) en professionele concepten.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.