Breukelen,
15
april
2024
|
14:44
Europe/Amsterdam

Kia & Milan Design Week 2024: ‘Opposites United - Intersections Beyond Boundaries’

  • Presentatie van Design Cultural Communication Project tijdens zevendaags event in het Museo della Permanente in Milaan
  • Tentoonstelling die designcultuur van ‘Opposites United’ naar een hoger niveau tilt met samenwerking met diverse kunstenaars
  • Unieke kunstwerken zijn geïnspireerd op de verbeeldingskracht van het overschrijden van grenzen en creatieve ideeën
Samenvatting

Kia presenteert tijdens de Milan Design Week 2024 het Design Cultural Communication Project. Tijdens de unieke expositie tonen verschillende gerenommeerde kunstenaars hun nieuwe kunstwerken die zijn geïnspireerd op de ‘Opposites United’ designfilosofie van Kia. De werken zijn te bezichtigen van 15 tot 21 april in het Museo della Permanente in Milaan.

Kia presenteerde vorig jaar tijdens Milan Design Week 2023 de onderscheidende designfilosofie van het merk en nam tijdens de Opposites United Exhibition deel aan een bredere discussie over design.

De aanwezigheid van Kia dit jaar is gericht op leren en evolueren door de dialoog aan te gaan met bezoekers en verschillende andere deelnemers. Deze gedurfde aanpak is een verkennende zet om de creatieve cultuur van Kia te versterken in plaats van het houden van een monoloog over het eigen designverhaal van het merk.

De deelnemers aan het designproject zijn onder meer artiesten, kunstenaars en tentoonstelling planners die de culturele creativiteit willen bevorderen door rechtstreeks te communiceren met iedereen die de Milan Design Week gaat bezoeken. Kia faciliteert de dialoog door middel van drie gevarieerde kunstinstallaties met de thema’s: Personal and Collective, Tangible and Intangible en Finite and Infinite.

Personal and Collective

De persoonlijke en de collectieve sferen zijn twee tegengestelde manieren om het leven te benaderen en de wereld te begrijpen. De ene sfeer sluit de andere echter niet uit. Dit komt tot leven door de combinatie van de caleidoscopische en multi-sensorische installatie ‘The Spirit of Disco’ van Anna Galtarossa met het conceptuele ‘Daily Dense Dance Desiderio’ van Riccardo Benassi.

Galtarossa nodigt met haar werk uit om met haar mee te reizen via een persoonlijk perspectief, waarbij ze haar ervaringen buiten de ruimtelijke grenzen projecteert door de materiële wereld te integreren met augmented reality. Benassi introduceert een digitale techno-wereld en reflecteert met zijn conceptuele, monochromatische werk op de extatische en trance-achtige momenten van collectieve initiatieven.

Tangible and Intangible

Vanwege een collectieve obsessie met uiterlijk, wordt de betekenis van geur vaak over het hoofd gezien. Ons reukvermogen kan echter ruimte en tijd op ongekende manieren verweven, waardoor nieuwe perceptiemogelijkheden worden gecreëerd en ervaringen levendiger worden. Maar hoe zit het met de geur van iets dat niet bestaat, het idee van een mogelijke geur, gebaseerd op het concept van Opposites United?

Multidisciplinair kunstenaar Sissel Tolaas maakt op briljante wijze gebruik van innovatieve industriële componenten in ‘whereareWEarewhere', een hightech apparaat dat is ontworpen om een ​​nieuwe en onzichtbare architectuur van zintuigen te verspreiden. Door de grenzen van de perceptie te verleggen heeft hij ‘de geur van Opposites United 2024’ gecreëerd.

Finite and Infinite

Led Pulse, een creatief partnership tussen de Colombiaan Danilo Grande en de Chinees Benny Lai, laat zien dat Oost en West twee tegenpolen zijn waarvan de culturele en filosofische synthese nieuwe grenzen kan verleggen op het gebied van kunst en technologie. Hun gepatenteerde Neuronal LED-technologie kan een ruimte vormgeven waarin het publiek kan leven en waarbij ook de ruimte zelf een eigen leven leidt.

'The Dragon0 Universe' fungeert dan ook tegelijkertijd als podium voor muzikanten en artiesten en als een zelfvoorzienend wezen: een cyborg, een digitale en mechanische draak. Performances leiden tot reflecties over het dualisme dat zich ontvouwt tussen het individu en het collectief, terwijl artistieke uitingen die geworteld zijn in analoge, folkloristische, populaire en klassieke domeinen nieuwe visies omarmen die toepassing vinden in de digitale dimensie van zowel het werk van Led Pulse als van de gebruikte instrumenten.

De expositie van dit jaar is bedoeld om bezoekers een wereld te presenteren die vrij is van fantasierijke beperkingen. Kia daagt hen dan ook uit om een nieuwe wereld te betreden die de sensatie van grenzen en autoriteit overstijgt.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.