Breukelen,
29
april
2020
|
11:52
Europe/Amsterdam

Kia transformeert naar e-Mobility provider

  • e-Mobility en Future Mobility belangrijke speerpunten van Plan S-strategie
  • Samenvoeging Product Marketing en Fleetsales belangrijke stap richting toekomst
  • Ruben Keuter aangesteld als General Manager Mobility Solutions
Samenvatting

Kia Motors Nederland maakt de volgende stap in de transitie naar aanbieder van mobiliteit op maat met een brede line‑up van geëlektrificeerde auto’s. In lijn met die ontwikkeling start Ruben Keuter per 1 mei aanstaande in de nieuwe rol van General Manager Mobility Solutions. Samen met zijn team gaat hij de recent door Kia Motors Corporation bekendgemaakte Plan S-strategie uitrollen in Nederland.

Met de Plan S-strategie richt Kia zich op nieuwe businessmodellen voor elektrische auto’s en (autonome) mobiliteitsoplossingen. Tegen het einde van 2025 wil Kia 11 elektrische auto’s hebben geïntroduceerd. In 2021 lanceert het merk het eerste model op basis van een geheel nieuw EV-platform. De eerste van een complete line-up elektrische auto’s biedt een geheel nieuwe user-experience inclusief meer dan 500 kilometer range (WLTP) en high-speed charging. Kia werkt daarnaast onder meer aan roadmaps voor toekomstige mobiliteitsconcepten, met bijvoorbeeld autonoom rijdende Purpose Built Vehicles.

In Nederland maakt Kia al grote stappen op het gebied van elektrificatie. Zo heeft het merk inmiddels twee volledig elektrische auto’s, drie plug-in hybrides en twee hybrides in het snel groeiende gamma. Gedurende de eerste drie maanden van dit jaar was de Niro zelfs de meest verkochte geëlektrificeerde auto van het land. Kia Motors Nederland biedt rondom de elektrische auto al een breed palet aan laadoplossingen en -abonnementsvormen.

De Nederlandse Kia-organisatie neemt per 1 mei de volgende stap in de transitie naar het aanbieden van mobiliteit, met het samenvoegen van de afdelingen Product Marketing en Fleetsales. De nieuwe afdeling die hierdoor ontstaat, wordt geleid door Ruben Keuter, die is aangesteld als General Manager Mobility Solutions. Hij wordt eindverantwoordelijk voor productplanning, pricing, fleetsales, leasing en e-Mobility.

De samenvoeging van Product Marketing en Fleetsales gaat bijdragen aan de effectieve en efficiënte ontwikkeling van innovatieve mobiliteitsoplossingen. Keuter: “Product en concept-ontwikkeling gaan de komende jaren hand-in-hand samen met directe feedback en de mobiliteitsvraag vanuit de (zakelijke) markt. Door de organisatie op deze nieuwe manier in te richten, kunnen we onze Plan S-strategie in Nederland doelgericht vormgeven”.

Keuter (33) is sinds 2012 bij Kia Motors Nederland werkzaam en bekleedde diverse functies in Product Marketing, Strategie en Business Planning. Tussen 2014 en 2016 werkte Keuter als Product Planning Manager op het hoofdkantoor van Kia Motors Europe in Frankfurt.

Keuter blijft rapporteren aan Commercial Director Sjoerd Knipping. “De markt is snel aan het veranderen”, aldus Knipping. “Inmiddels is 75% van alle Kia-verkopen zakelijk, waar dit in 2016 nog zo’n 50% was. Binnen deze zakelijke verkopen heeft ook een verschuiving plaatsgevonden, van particuliere koop naar particuliere lease. We zien dat de mobiliteitsbehoefte snel verandert en spelen effectief in op deze toekomstige veranderingen. Met de nieuwe centrale aansturing van Product Marketing & Fleetsales door Ruben ben ik ervan overtuigd dat we onze proposities in e-Mobility en Future Mobility op een sterke manier vorm gaan geven”.