Breukelen,
23
mei
2023
|
09:36
Europe/Amsterdam

Kia introduceert nieuwe technologie om duurzame mobiliteitsoplossingen te verbinden en op te laden

  • Kia Connect en Kia Charge zetten nieuwe maatstaven voor gemak en efficiëntie bij elektrisch rijden
  • EV9 is de eerste EV van Kia die apparaten, auto’s, huizen en het energienet via vehicle-to-grid-technologie en bidirectioneel laden van energie kan voorzien
  • Kia Smart Charging biedt klanten meer flexibiliteit bij het opladen en kan helpen bij het verlagen van kosten door te laden in daluren
  • EV9 eerste Kia die gegevens live streamt voor een naadloze interactie tussen de auto en de Kia Connect app
Samenvatting

Kia introduceert een reeks slimme technologieën die elektrische mobiliteit handiger, toegankelijker en efficiënter maken dan ooit tevoren. De introductie van de nieuwste innovaties maken een belangrijk deel uit van de transformatie van Kia naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen. Het merk wil voor 2027 niet alleen 15 nieuwe elektrische modellen lanceren, maar ook met een groot aantal innovaties de mobiliteit in heel Europa verbeteren en de transformatie van het elektriciteitsnet versnellen.

De belangrijkste nieuwe technologieën die het merk gaat introduceren zijn Kia Connect, Kia Charge en Kia Smart Charging, dat onder meer bestaat uit V1G (Automated Unidirectional Smart Charging), V2H/B (Vehicle-to-Home/Vehicle-to-Building) en V2G (vehicle-to-grid).

"Onze nieuwe generatie duurzame mobiliteitsoplossingen zijn naadloos verbonden en maken actief deel uit van het elektriciteitsnetwerk”, zegt Sjoerd Knipping, Vice President Marketing & Product bij Kia Europe. “De EV9 is de eerste Kia die grote stappen maakt op dit gebied. En daar blijft het niet bij, want we werken hard aan het volledig verbonden en toekomstbestendig maken van elektrische mobiliteit.”

Connectiviteit als tool om de klantervaring verder te verbeteren

De algemene technologiestrategie van Kia is gericht op het creëren van naadloze en doeltreffende connectiviteit via geïntegreerde netwerken. Kia Connect staat daarbij garant voor een 'always on'-verbinding tussen de auto, de dataprovider en onze servers. Hierdoor wordt livestreaming van data mogelijk waarbij via de Connected Car Cloud real-time updates en informatie aan bestuurders kan worden verstrekt. Kia maakt ook gebruik van live data om de klantervaring te verbeteren. Zo kunnen beschikbare laadstations gemakkelijk worden gevonden. Live data kunnen bovendien helpen om wegen voor iedereen veiliger te maken, efficiënt beheer van wagenparken te realiseren en reactietijden bij noodgevallen te verbeteren.

De nieuwe Kia Connect app, een integraal onderdeel van de connectiviteitsstrategie van het merk, biedt toegang tot de Kia Connect Store die een scala aan functies te bieden heeft, waaronder nieuwe functies die de achteraf kunnen worden geïnstalleerd en de auto daarmee upgraden. De EV9 is het eerste model waarvoor upgrades te verkrijgen zijn en is ook de eerste Kia met de Connected Car Navigation Cockpit (CCNC), met dual-band GPS voor een extra nauwkeurige locatiebepaling. Het systeem kan voortdurend via draadloze updates worden verbeterd, met de nieuwste kaarten, interfaces en software. De Kia EV9 is daarnaast uitgerust met de EV Routeplanner, die laadpunten langs de gekozen route voorstelt op basis van het batterijniveau.

De klant is ‘in charge’

Kia wil het opladen van elektrische auto’s zo probleemloos en gemakkelijk mogelijk maken, of het nu gaat om openbare laadstations, opladen bij dealers of met een laadoplossing aan huis.

De Kia Charge-app geeft klanten toegang tot een Europees laadnetwerk van inmiddels meer dan een half miljoen laadpunten in 28 landen. Het netwerk breidt zich hard verder uit dankzij pan-Europese partnerships met IONITY en Digital Charging Solutions (DCS).

Kia werkt samen met partners aan het uitbreiden van het netwerk van openbare snelladers, met de ambitie om voor 2030 nog eens 30.000 laadpunten te realiseren, inclusief een groot aantal laadpunten bij de Kia-dealers.

Kia Smart Charging geeft klanten steeds meer flexibiliteit bij het opladen van de elektrische auto. Zo kan de auto opgeladen worden in de daluren en dus op momenten dat stroom het goedkoopste is. Tegelijkertijd wordt ook het energienet minder belast.

De EV9 is voorzien van bidirectionele technologie, waarmee hij geschikt is voor een groot aantal laadmogelijkheden zoals Automated Unidirectional Smart Charging (V1G), Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G).

V2L-technologie, beschikbaar op de Niro EV en EV6 en standaard op de EV9, stelt Kia-rijders in staat om 230V-apparaten eenvoudig van stroom te voorzien via de hoogspanningsbatterij van de auto. V2B en V2H verwijzen naar het vermogen van een auto om stroom te leveren aan een gebouw of huis. Een volledig opgeladen EV9 met een 99,8 kWh-batterij kan een huishouden 5 tot 10 dagen van stroom voorzien. Met V2G-technologie kunnen auto’s zoals de EV9 rechtsreeks energie leveren aan het net. Hierbij kan energie uit hernieuwbare bronnen worden opgeslagen en worden geleverd aan het elektriciteitsnet op momenten dat de zon niet schijnt of de wind niet waait. Deze technologie kan bijdragen aan het stabiliseren van het net, de toepassing van duurzame energie ondersteunen en mogelijk de kosten verlagen. Elektrische auto’s kunnen met de V2G-technologie op termijn ook fungeren als virtuele energiecentrales, die samen mogelijk genoeg energie leveren om complete straten van energie te voorzien.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.