Breukelen,
15
maart
2021
|
00:30
Europe/Amsterdam

Kia geeft beelden van de EV6 vrij en onthult nieuwe designfilosofie

  • ‘Opposites United’ is de nieuwe designfilosofie voor toekomstige Kia-modellen
  • Vijf designpijlers: Bold for Nature, Joy for Reason, Power to Progress, Technology for Life en Tension for Serenity
  • EV6 exterieurdesign vol hightech details
  • Modern en ruimtelijk interieur mogelijk gemaakt door nieuw platform speciaalvoor elektrische auto’s (E-GMP)
Samenvatting

Kia Corporation heeft vandaag, voorafgaand aan de wereldpremière later deze maand, de eerste beelden onthuld van het exterieur en interieur van de EV6, de eerste dedicated elektrische auto van het merk.

De EV6 is ontworpen volgens de nieuwe ontwerpfilosofie 'Opposites United' van Kia die is geïnspireerd op de contrasten in de natuur en de mensheid. Centraal in de ontwerpfilosofie staat een nieuwe visuele identiteit die positieve krachten en natuurlijke energie oproept, met contrasterende combinaties van scherpe stilistische elementen en sculpturale vormen.

De EV6 is de eerste volledig elektrische Kia die is ontworpen volgens de nieuwe designfilosofie, die de verschuivende focus van Kia naar elektrificatie belichaamt. Het onderscheidende ontwerp is geïnspireerd op een crossover en is gebaseerd op het gloednieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

“De EV6 is een showcase van mensgericht, vooruitstrevend design en geëlektrificeerde kracht. We zijn er sterk van overtuigd dat de EV6 een aantrekkelijk en relevant model is voor de nieuwe EV-markt”, aldus Karim Habib, Senior Vice President en Head of Global Design Center. "We wilden een onderscheidend en indrukwekkend ontwerp creëren door hightech features te combineren met pure lijnen en rijke oppervlakken, die passen bij een futuristische EV."

‘Opposites United’: de ontwerpfilosofie voor alle toekomstige Kia-modellen

De EV6 is de eerste Kia die geheel is ontworpen volgens de nieuwe ontwerpfilosofie ‘Opposites United’, de basis van het design van alle toekomstige Kia-modellen. De filosofie is gebaseerd op vijf belangrijke pijlers: ‘Bold for Nature’, ‘Joy for Reason’, ‘Power to Progress’, ‘Technology for Life’ en ‘Tension for Serenity’.

Bold for Nature is gebaseerd op de interactie met de natuur vol details, vormen en verhoudingen die zowel in de natuurlijke als de menselijke wereld voorkomen. Deze ontwerppijler creëert organische, maar toch technische structuren en afwerkingen voor het interieur. De exterieurdesigns worden gekenmerkt door een combinatie van duidelijke en eenvoudige lijnen met gedurfde, steeds veranderende oppervlakken.

Joy for Reason richt zich op het gevoel en de sfeer die de toekomstige modellen van Kia gaan oproepen. Toekomstige ontwerpen zullen het emotionele met het rationele doen versmelten, door modellen te creëren die de bestuurder en passagiers inspireren en laten ontspannen. Een belangrijk aspect van deze pijler is de toepassing van nieuwe organische materialen en meer gewaagde kleuren voor extra jeugdigheid en speelsheid.

Power to Progress bouwt voort op het huidige sterke design van het merk. Door optimaal gebruik te maken van de skills en expertise van het Kia-designteam, zullen de ontwerpen en lay-outs van de toekomstige producten van het merk blijven evolueren. Toekomstige ontwerpen worden ontwikkeld en verbeterd op basis van ervaring en creativiteit.

Technology for Life omarmt nieuwe technologieën en innovaties om positieve interacties tussen mens en machine te bevorderen. De toekomstige modellen van het merk bieden een in-car user experience (UX) van de volgende generatie die, door middel van slim design en innovaties op het gebied van verlichting en connectiviteit, voor een optimale interactie zorgt tussen de inzittenden en de auto.

Tension for Serenity richt zich op de spanning tussen tegengestelde krachten en creatieve contrasten, en erkent het evenwicht dat hieruit voortkomt. Het genereert opvallende ontwerpconcepten die gebruik maken van scherpe, zeer technische details om oppervlaktespanning te creëren, en een geharmoniseerde, toekomstgerichte ontwerpvisie te realiseren.

“We willen dat onze producten een instinctieve en natuurlijke ervaring bieden die het dagelijks leven van onze klanten verbetert. We willen de fysieke ervaring van ons merk optimaal ontwerpen en originele, inventieve en opwindende elektrische auto’s creëren. De ideeën van onze ontwerpers en de purpose van ons merk raken meer dan ooit met elkaar verbonden, waarbij onze klanten centraal staan ​​in wat we doen en bij elke beslissing die we nemen”, voegt Karim Habib toe.

Meer details van de ‘Opposites United’-filosofie worden onthuld in dit manifesto: https://www.youtube.com/watch?v=gqrfx2GzOYE

Exterieurdesign: een toekomstgericht EV-ontwerp vol hightech details

Het exterieurdesign van de EV6 is een krachtige weergave van ‘Power to Progress’. Aan de voorzijde zorgt de karakteristieke dagrijverlichting voor een strakke, moderne uitstraling. Deze maakt deel uit van de ‘Digital Tiger Face’ van de auto, een nieuwe interpretatie van de ‘Tiger Nose Grille’ voor het geëlektrificeerde tijdperk. De koplampen bevatten een ‘sequentieel’ dynamisch lichtpatroon. De lage luchtinlaat zorgt voor een visuele verbreding van de voorzijde van de auto, waardoor de hightech uitstraling wordt geaccentueerd. Voor een optimale aerodynamica wordt de lucht door en onder de vlakke vloer van de auto geleid.

Van opzij valt de op een crossover geïnspireerde designesthetiek op, die modern, strak en aerodynamisch is. Het profiel staat in contrast met scherpe lijnen en hightech details om een ​​gevoel van spanning in het ontwerp te creëren. Een naar achteren gebogen voorruit zorgt voor dynamiek en doelgerichtheid, terwijl de gedurfde achterste ‘heupen’ visueel volume toevoegen. Langs de onderkant van de deuren loopt een karakterlijn die zich uitstrekt tot boven de achterwielkasten, waardoor het profiel van de auto visueel wordt verlengd.

Voor ultieme aerodynamische prestaties is de achterzijde voorzien van een aflopende C-stijl met een geïntegreerd zwart glanzend inzetstuk dat het vensterglas visueel breder maakt. Daarboven is een prominente dakspoiler gemonteerd die de lucht naar beneden leidt naar een verhoogde onderste spoiler die bovenop het unieke achterlichtcluster is bevestigd.

De EV6 is het resultaat van een samenwerking tussen de drie studio's binnen het wereldwijde design-netwerk van Kia in Namyang (Korea), Frankfurt (Duitsland) en Irvine (Californië, VS).

Interieurdesign: een modern en ruim interieur

Het speciaal voor elektrische auto’s ontwikkelde E-GMP platform maakt het mogelijk om een ongekend ruim interieur te ontwerpen. De designers van de EV6 zijn innovatief omgegaan met de grote hoeveelheid ruimte met als doel een unieke rijervaring te creëren.

Een van de meest opvallende elementen van het nieuwe interieur is het naadloze, gebogen high-definition beeldscherm (AVN). De eenvoudige vormtaal van het brede gebogen scherm en het slanke dashboard creëren een ongekend gevoel van ruimte. De AVN strekt zich uit van het stuurwiel tot het midden van de auto en bevat een instrumentenpaneel vóór de bestuurder en groot scherm voor het infotainment en de navigatie boven de middenconsole. Het zeer brede scherm biedt de bestuurder een meeslepende ervaring, terwijl een minimaal aantal fysieke knoppen voor een overzichtelijke en rustgevende rijervaring zorgt.

Onder het AVN-scherm kunnen passagiers de instellingen van de verwarming, ventilatie en airconditioning regelen met behulp van haptische 'knoppen'. Eronder bevindt zich een paneel dat naar voren afloopt, wat een gevoel van ruimte en openheid creëert.

De stoelen zijn slank en lichtgewicht. Ze zijn bekleed met moderne, visueel aantrekkelijke en robuuste stoffen gemaakt van gerecycled plastic.

De Kia EV6 beleeft nog in maart zijn wereldpremière, tijdens een speciaal online evenement.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.