Breukelen,
23
februari
2024
|
10:10
Europe/Amsterdam

Kia EV9 voorziet lichtinstallatie van stroom om zon in Noorwegen na te bootsen

  • De EV9 van Kia brengt met Vehicle-to-Load technologie (V2L) het zonlicht naar de donkerste gebieden
Samenvatting

Kia heeft samen met ontwerpstudio VOID en het creatieve bureau Innocean de zon naar een van de donkerste gebieden van Noorwegen gebracht. In het land waar de zon in de winter nauwelijks opkomt, is door de partners een LED-installatie gecreëerd met een diameter van 5 meter. Deze lichtinstallatie werd van stroom voorzien door de Kia EV9.

Deze tijdelijke zon demonstreert de indrukwekkende capaciteiten van de Vehicle-to-Load (V2L) technologie van de EV9 en benadrukt het belang van zonlicht. Een gebrek aan licht kan invloed hebben op iemands energieniveau, geestelijke gezondheid, immuunsysteem en slaappatroon.

“De EV9 is leuk om mee te rijden, maar ook wanneer hij stilstaat, dankzij innovatieve features zoals bidirectioneel laden, is het een interessante auto”, zegt David Hilbert, Head of Marketing bij Kia Europe. “Deze technologie kan de rol die elektrische auto’s in ons leven spelen vergroten, of het nu gaat om kamperen, het leveren van stroom voor een mobiel kantoor of zelfs het deel uitmaken van het elektriciteitsnet met Vehicle-to-Grid (V2G) technologie.”

De lichtinstallatie werd opgesteld in Rampton, op een camping aan een fjord 35 kilometer ten zuidwesten van Oslo. Het pittoreske strand, met een klein eiland ertegenover, was een ideale locatie om een zonsopgang langs de kustlijn na te bootsen. De tijdelijke zon was vanaf enkele kilometers afstand te zien. De EV9 kon op een acculading van Oslo naar Rampton rijden, de LED-installatie vierentwintig uur lang van stroom voorzien en vervolgens zonder bijladen terugrijden naar Oslo. Een documentaire over de unieke lichtinstallatie is hier te bekijken.

“Door baanbrekende technologie te combineren met artistieke expressie hebben we een kunstinstallatie gecreëerd die niet alleen de essentie van het merk Kia uitdrukt, maar ook inspeelt op de uitdagingen in het echte leven. Met dit project blijven we met Kia de grenzen van creativiteit en innovatie verleggen, altijd met het doel om anderen te inspireren”, zegt Gabriel Mattar, COO van Innocean.

De EV9 als mobiele krachtcentrale

Met V2L-technologie kunnen Kia-rijders 220V-apparaten van stroom voorzien met behulp van de batterij van de auto, simpelweg door het stopcontact in de bagageruimte te gebruiken of door de stroomkabel in de laadpoort van de auto te pluggen.

De innovatieve laadtechnologie van Kia maakt echter ook V2H (Vehicle-to-Home), V2G (Vehicle-to-Grid) en V2V (Vehicle-to-Vehicle) mogelijk. Dankzij de recent in Nederland geïntroduceerde Kia Charge-propositie, wordt dit nu gekoppeld aan een breed pakket van diensten op het gebied van publiek- en thuisladen.

De EV9 is al meermaals bekroond en combineert de kracht van een SUV met gedurfde looks, geavanceerde technologieën en ongekend veel ruimte. Hij is net als de EV6 gebaseerd op het baanbrekende Electric Global Modular Platform en heeft dan ook een bereik van tot wel 563 km. Dankzij de ultrasnelle 800 volt laadtechnologie kan in slechts 15 minuten een actieradius van maximaal 249 km worden bijgeladen.

Over Void
Void is een interdisciplinaire en ervaringsgerichte ontwerpstudio. De designers van Void ontwerpen, produceren en voeren op maat gemaakte tijdelijke of permanente installaties uit die digitale kenmerken in de echte ruimte integreren, door middel van architectuur, beeldhouwkunst, kinetiek, audio, licht en sensoren. Meer informatie is hier te vinden: https://void.as/

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.