Breukelen,
17
februari
2022
|
11:00
Europe/Amsterdam

Kia EV6 verkozen tot EV van het Jaar 2022

Samenvatting

De Kia EV6 is wederom in de prijzen gevallen. De baanbrekende elektrische Kia is door de Vereniging Zakelijk Rijders (VZR) uitgeroepen tot elektrische Auto van het Jaar. De vakjury beoordeelde niet eerder zo veel EV’s als dit jaar - het deelnemersveld bestond uit 36 merken en maar liefst 67 modellen.

VZR reikte de award voor de vierde keer uit. De jury bestaat uit Martin Huisman (VZR), Damiaan Hage (AutoWeek), Bart Fick (Eneco eMobility), Maartje van Tongeren (LeasePlan) en Niek Schenk (AD.nl & NU.nl). De jury bepaalt de criteria van de verkiezing, de overall winnaar en de weging van de objectieve criteria waaronder actieradius, laadsnelheid, trekgewicht, consumentenprijs, gebruiksgemak, rijeigenschappen en leasetarief.

Het recordaantal van 67 deelnemers in deze editie van de verkiezing is een duidelijke indicator dat de elektrische auto geen uitzondering meer is maar steeds meer gemeengoed. Uit onderzoek van VZR blijkt dat 22% van de zakelijke rijders in een volledige elektrische auto reed in 2021, in 2020 was dat nog 14%. Maar liefst 89% van de huidige elektrische rijders geeft aan dat de volgende auto ook weer een EV wordt.

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. Zij zet zich in voor ruim 1,3 miljoen Nederlanders die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.

- Einde -

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.