Breukelen,
08
juni
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Kia Europe start partnerships om verantwoord om te gaan met oceaanafval

  • Kia werkt samen met baanbrekende start-ups Polyola, Odyssey Innovation, Sieve en Waterhaul die oceaanafval upcyclen tot duurzame lifestyleproducten
  • Duurzaamheid is een integraal onderdeel van Plan S en de transformatie van Kia naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen
  • Nieuwe samenwerkingen volgende stap na start van partnership met The Ocean Cleanup
Samenvatting

Kia Europe kondigt op World Oceans Day vier nieuwe partnerships aan met gelijkgestemde start-ups: Polyola, Odyssey Innovation, Sieve en Waterhaul. Kia vindt dat een duurzame toekomst alleen kan worden bereikt door samenwerking en creëert dan ook een beweging met partners die hetzelfde doel hebben. De nieuwe samenwerkingen liggen in lijn met het wereldwijde partnership tussen Kia en The Ocean Cleanup, de organisatie die oceanen en rivieren van plastic ontdoet en het recyclet.

“Duurzaamheid staat centraal bij onze inspanningen om nieuwe mobiliteit te inspireren”, zegt Sjoerd Knipping, Vice President Marketing en Product bij Kia Europe. "We delen onze visie met jonge merken zoals Odyssey Innovation, Waterhaul, Polyola en Sieve door verantwoorde producten te creëren die het leven van onze klanten verrijken en positieve verandering stimuleren.”

Alle nieuwe partners upcyclen oceaanafval tot lifestyleproducten en innoveren voortdurend om de impact van hun producten op het milieu te minimaliseren.

Polyola

Duurzaam materiaal voor surfplanken: 100% polyurethaan en 100% recyclebaar

Polyola, gevestigd in Frankrijk, ontwikkelt surfplanken die zijn gemaakt van duurzame materialen die minder impact hebben op het milieu en maximale prestaties leveren. Kia Europe werkt samen met Polyola om de toekomst van boardproductie, en surfen in het algemeen, verder te verduurzamen.

  • Materiaalinnovatie: polyurethaan op basis van gerecycled materiaal, dat op zijn beurt volledig opnieuw kan worden gerecycled.

Odyssey Innovation

Handboards gemaakt van oceaanafval en oude wetsuits

Het Engelse Odyssey Innovation is ontstaan uit de passie om de zee te ontdoen van plasticvervuiling. In 2014 richtte oprichter Rob Thompson een groep vrijwillige duikers op om plastic en ander zwerafval uit zee te halen met de visie om er iets duurzaams van te maken. Het merk is al jaren geliefd bij surfers om hun duurzame handboards.

  • Materiaalinnovatie: Odyssey heeft 100% circulaire plastic pellets ontwikkeld op basis van afgedankt vistuig, oude touwen en gerecycled neopreen.

Sieve

Surfvinnen van gerecyclede flessendoppen

Sieve, gevestigd in Duitsland, heeft een sterke drive om duurzame en innovatieve surfvinnen te ontwikkelen. Kia Europe is in contact gekomen met Sieve om hun grote passie voor het vinden van innovatieve en duurzame surftools.

  • Materiaalinnovatie: Sieve maakt gebruik van gerecyclede flessendoppen, versterkt met toegevoegde vezels. Deze vezels zijn vooralsnog nieuw en Sieve werkt aan een gerecycled alternatief.

Waterhaul

Zonnebrillen gemaakt van gedumpt vistuig

Waterhaul creërt zonnebrillen en doelgerichte producten die een missie stimuleren en een gemeenschap versterken. De producten zijn gemaakt van gedumpte materialen afkomst van de visserij. Elke winter wordt de kustlijn rond Cornwall, Engeland overspoeld met verloren of achtergelaten visuitrusting die het leven in zee bedreigt. Dit bracht de oprichters van Waterhaul ertoe om op recycling gebaseerde oplossingen te ontwikkelen waarmee dit afval is om te zetten in duurzame materialen.

  • Materiaalinnovatie: zonnebrilmonturen en tasringen van 100% gerecycled vistuig, zonnebrillenzen van mineraal glas, en afgedankt spinnakermateriaal voor zakken om strandafval in te verzamelen.

Nieuwe materialen en de regeneratieve revolutie

Vorig jaar tekende Kia een zevenjarig, wereldwijd partnership met The Ocean Cleanup, een non-profitorganisatie die technologieën ontwikkelt en opschaalt om de wereldzeeën van plastic te ontdoen. Ook het door The Ocean Cleanup verzamelde plastic wordt geïntegreerd in het waardeketenproces.

Kia zet groots in op het benutten van hernieuwbare bronnen om milieuvriendelijkere materialen in zijn eigen producten te integreren. Onderdeel van het duurzaamheidsplan is het uitfaseren van dierlijk leer, het toepassen van tien gedefinieerde duurzame materialen in het interieur van nieuwe modellen en de toepassing van biogebaseerde materialen.

De nieuwe Kia EV9 is dan ook voorzien van milieuvriendelijke interieurmaterialen zoals een lederalternatief dat is gemaakt van BIO PU (Bio-Polyurethaan). De bekledingspanelen en tapijten zijn gemaakt van gerecycled PET en oude visnetten.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.