Breukelen,
04
januari
2024
|
12:39
Europe/Amsterdam

Kia en Hyundai werken met Samsung Electronics samen aan het verbinden van de auto met thuis

  • Kia en Hyundai gaan het ‘SmartThings’ IoT-platform van Samsung koppelen aan connected auto’s
  • De drie partners willen de auto optimaal verbinden met thuis via Car-to-Home-service waarmee tijdens het rijden verschillende functies in huis kunnen worden bediend, of Home-to-Car-service om in huis de auto te checken en meerdere (oplaad)functies te bedienen
  • Naadloze connectiviteit via en OTA- en USB-updates
Samenvatting

Kia Corporation en Hyundai Motor Company hebben op 3 januari een partnership gesloten met Samsung Electronics op het gebied van Car-to-Home en Home-to-Car services. 

Kia-rijders kunnen door deze samenwerking op termijn hun digitale apparaten op afstand bedienen met aanraak- en spraakopdrachten via de infotainmentsystemen van hun auto. En omgekeerd kunnen ze met deze nieuwe technologie via hun AI-luidsprekers, tv’s en smartphone-apps verschillende voertuigfuncties gaan bedienen.

Deze nieuwe technologie wordt mogelijk gemaakt door de organische integratie van de connected car-diensten van Kia en Hyundai met het Internet of Things (IoT)-platform van Samsung, genaamd ‘SmartThings’. 

Kia-rijders kunnen op termijn bijvoorbeeld op een warme zomeravond tijdens het rijden de ‘Home Mode’ activeren om thuis alvast de airconditioner en luchtreiniger aan te zetten, de robotstofzuiger te starten en de verlichting te activeren voor een aangename thuiskomst. Gebruikers kunnen dan bijvoorbeeld ook voor vertrek de ‘Away Mode’ activeren om de verlichting uit te schakelen, de robotstofzuiger te starten en de airconditioning van de auto vooraf te activeren.

Bij de Car-to-Home-service van Kia kunnen gebruikers voor elke situatie specifieke modi inregelen. Om het gebruiksgemak te optimaliseren wordt hierbij onder meer gebruik gemaakt van een locatie gebaseerde automatische bediening of opdrachten via het touchscreen of spraak. EV-rijders kunnen daarnaast de geïntegreerde energiebeheerdiensten van SmartThings gebruiken om het energieverbruik van hun huis en auto te controleren en de optimale oplaadtijden in te stellen.

Om de integratie van de technologie mogelijk te maken gaat Kia stabiele en servicegerichte infotainmentsystemen ontwikkelen en nieuwe functies over-the-air of via USB-updates aanbieden, ook voor auto’s die al rondrijden.

“Het nieuwe partnership is een kans om de Car-to-Home- en Home-to-Car-diensten op verschillende gebieden nog handiger te maken”, zegt Haeyoung Kwon, Vice President van het Infotainment Development Center. “We zijn van plan de technologische ontwikkeling te versnellen om autorijden voor onze wereldwijde Kia- en Hyundai-klanten nog betekenisvoller te maken.”

​“Deze nieuwe samenwerking gaat Home-to-Car en geïntegreerde energiebeheerdiensten voor thuis mogelijk maken die zijn geoptimaliseerd voor toekomstige klantwensen”, zegt Chanwoo Park, Executive Vice President bij Samsung Electronics. “Door het SmartThings-platform met de auto te verbinden, kunnen we de klantervaring zowel thuis als in de auto aanzienlijk verbeteren.”

Kia biedt in sommige regio’s nu al Car-to-Home- en Home-to-Car-diensten aan via samenwerkingen met telecombedrijven en bouwbedrijven. Met de Car-to-Home-service kan onder meer de verlichting, ventilatie en airconditioning van het huis worden bediend – en de Home-to-Car-service kan worden gebruikt voor de bediening van de airco van de auto, starten op afstand of bijvoorbeeld oplaadbeheer. Door de nieuwe samenwerking met Samsung Electronics wordt het aanbod van digitale diensten op termijn aanzienlijk uitgebreid.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.