Breukelen,
20
maart
2024
|
19:50
Europe/Amsterdam

De Kia K4: compacte sedan van nieuwe generatie zet nieuwe designnormen

  • Futuristische sedan met unieke carrosserievormen: vloeiende lijnen drukken ambitie, durf, energie en kracht uit
  • Op de bestuurder gericht interieur overstijgt traditionele designwaarden en bevat innovatieve oplossingen door technologie te combineren met kleurgebruik en unieke materialen
  • Wereldpremière op 27 maart 2024 tijdens de New York Auto Show
Samenvatting

Kia onthult vandaag beelden van het ex- en interieurdesign van de nieuwe K4. De compacte sedan van de volgende generatie is het resultaat van de gedurfde aanpak van het merk waarmee het voortdurend vooruit wil gaan op het gebied van innovatie en superieure designwaarden.

Het exterieur van de K4 is geïnspireerd door de ‘Opposites United’ designfilosofie, en in het bijzonder de ‘Power to Progress’-pijler. Het design van de compacte sedan symboliseert de vastberadenheid van Kia om de meest inspirerende, innovatieve en esthetisch geavanceerde mobiliteitsoplossingen te creëren.

“Alle contouren, rondingen en details van de K4 zijn zorgvuldig overwogen volgens onze designfilosofie, Opposites United, waarbij strakke facetten en technologische details samenkomen in een gedurfd, samenhangend statement”, zegt Karim Habib, Executive Vice President en Head of Kia Global Design. “Met het ontwerp van de K4 bouwen we voort op wat we hebben geleerd en maken we die waarden toegankelijk voor nog meer mensen. We wilden een auto creëren die relevant en betekenisvol is en de manier waarop klanten denken, bewegen en leven gaat inspireren.”

 

Exterieurdesign: nieuwe mogelijkheden door progressieve dynamiek

De Kia K4 maakt indruk in het segment van compacte sedans met zijn authentieke karakter. Hij straalt ambitie, durf, energie en kracht uit.

De ontwerpers van Kia hebben een moderne en unieke carrosserievorm gecreëerd door de verbindingen van logisch uitgelijnde vierkanten op een ogenschijnlijk onlogische manier te verdraaien. Het designteam van Kia noemt deze aanpak 'Twist Logic'. De organische lichtstroom die tussen de afwisselende vierkanten is ontstaan, benadrukt de vormtaal van de gehele carrosserie. Deze ontwrichtende aanpak is vooral duidelijk wanneer de K4 van opzij wordt bekeken, waarbij de teruggetrokken fastback-stijl perfect resoneert met het gedurfde en vooruitstrevende karakter van Kia.

Aan de voorkant maakt de Kia K4 meteen een opvallende indruk. De verticale koplampen, gepositioneerd aan de uiterste randen van het front, dragen bij aan het creëren van een brede, uiterst zelfverzekerde houding, terwijl de dagrijverlichting is geïntegreerd met horizontale chroomstrips om de verfijnde aantrekkingskracht van de K4 verder te accentueren. De nieuwste versie van ‘star map lichting’-technologie van Kia heeft een sterrenbeeldthema en is een evolutie van de kenmerkende Tiger Face van het merk.

Ook van achteren straalt de K4 kracht en dynamiek uit. De verticale lampen, die zich aan de uiteinden van de carrosserie bevinden, snijden verticaal naar beneden in de richting van een brede bumper. De in deze bumper geïntegreerde luchtdiffusor maakt het design compleet met zijn sterke, grafische vormgeving.

Interieurontwerp: combinatie van innovatieve technologie met uitzonderlijk comfort en aantrekkingskracht

De ‘Opposites United’ designfilosofie van Kia is gericht op het creëren van  creatieve spanningen door twee ogenschijnlijk tegengestelde concepten te combineren. Deze radicale aanpak wordt perfect geïllustreerd door de unieke K4, waar het ‘verwachte’ concept van een op de bestuurder gerichte cockpit samenkomt met het ‘onverwachte’ design van de lay-out.

Het ‘verwachte’ in het compacte sedansegment is het op de bestuurder gerichte interieur, dat in het geval van de K4 ‘onverwacht’ is gemaakt door het concept van een op de bestuurder gericht ontwerp op de proef te stellen. In plaats van de traditionele vorm van bestuurdersoriëntatie waarbij schermen en bedieningselementen naar de bestuurder zijn gericht, scheidt dit interieur de bestuurder van de passagier met een opvallend grafisch design. Deze aanpak creëert een duidelijk onderscheid tussen de twee ruimtes: de bestuurderscockpit, die technisch en machinaal van karakter is, en de zone voor de passagiers die comfortabel en menselijk is.

De ontwerpers van Kia hebben het interieurdesign gebaseerd op de ‘Joy for Reason’-pijler van de designfilosofie en daarmee een interieur gecreëerd dat zowel op het gevoel als op de functionele en praktische kenmerken is gericht. Door de technische elementen van de cockpit voor de bestuurder te contrasteren met comfortelementen voor de passagier ontstaat de perfecte balans tussen het rationele en het emotionele.

Inzittenden kunnen kiezen uit een reeks directe en indirecte verlichtingsopties om het verfijnde, hoogwaardige interieur van de K4 te verlichten. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot centraal scherm en een elegant ontworpen middenconsole, die de scheiding tussen de bestuurders- en passagiersomgeving nog verder benadrukt. Hoewel fysieke knoppen en bedieningselementen bewust tot een minimum zijn beperkt, biedt een reeks prachtig ontworpen en elegant geïntegreerde fysieke knoppen toegang tot functies zoals 'Home', 'Map' en 'Search'. De cockpit bevat ook een draaiknop voor een snelle, intuïtieve interactie met de auto. Nog eens vier knoppen zorgen voor een naadloze bediening van de klimaatregeling.

Kia biedt een scala aan opwindende nieuwe stoelbekledingen, materialen, patronen en kleuren aan, waaronder Medium Grey, Slate Green, Canyon Brown en Onyx Black, om het verfijnde en luxueuze interieur van de K4 verder te accentueren.

De wereldpremière van de Kia K4 vindt plaats op de New York International Auto Show, 27 maart 2024.

Noot voor redacties: de beschikbaarheid van specifieke kenmerken of uitrustingsdetails die in dit persbericht worden genoemd, kan variëren per uitrustingsniveau en/of land.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.