Breukelen,
03
april
2024
|
13:58
Europe/Amsterdam

De DAL-e Delivery: revolutie in autonome bezorgdiensten binnenshuis

  • Innovatieve bezorgrobot is gebaseerd op Plug & Drive modules met nieuwste technologie op gebied van autonoom rijden en gezichtsherkenning
  • DAL-e Delivery haalt een topsnelheid van 1,2 m/s en navigeert gemakkelijk in omgevingen zoals kantoren of winkelcentra
  • Verbeterde ophanging zorgt voor stabiel transport van maximaal 16 kopjes koffie of tot 10 kg zware voorwerpen
Samenvatting

Kia presenteert samen met Hyundai de nieuwste versie van de DAL-e Delivery. De geavanceerde bezorgrobot is gebaseerd op de versie die in december 2022 werd geïntroduceerd en is doorontwikkeld om het autonoom bezorgen in complexe omgevingen, zoals kantoren en winkelcentra, naar een volgend plan te tillen.

Om de rijstabiliteit verder te verbeteren, heeft de DAL-e Delivery nu een vierkant kolomdesign met afgeronde hoeken en een zwaartepunt aan de onderkant. Met zijn verfijnde, metaalachtige ontwerp en de discreet geïntegreerde sensoren heeft de DAL-e Delivery een strakke en hoogwaardige uitstraling.

De DAL-e Delivery is gebaseerd op vier Plug & Drive (PnD)-modules en is een mobiliteitsoplossing die een elektromotor combineert met omgevingsherkenningssensoren en stuur-, ophangings- en remsystemen. De robot kan snelheden tot 1,2 m/s halen, waarbij de vrij bewegende PnD-modules worden gecombineerd met geavanceerde autonome rijtechnologie om obstakels te herkennen en gemakkelijk te navigeren in drukke omgevingen. De verbeterde ophanging van de robot zorgt voor een extra stabiel rijgedrag over hobbels in de vloer om zo het morsen van bijvoorbeeld koffie helpen te voorkomen.

De DAL-e Delivery is kleiner van formaat dan de vorige versie, om hem nog flexibeler te maken. Ondanks zijn compactere formaat is zijn laadruimte groter geworden. De robot heeft nu een capaciteit voor maximaal 16 kopjes koffie of items met een gewicht tot 10 kg.

De in de laadruimte verwerkte verlichting zorgt ervoor dat de items gemakkelijk kunnen worden in- en uitgenomen. Wanneer de deur opengaat, komt het opbergvak automatisch naar voren.

Nog een opvallend kenmerk van de DAL-e Delivery is zijn autonome rijvermogen om van en naar alle verdiepingen van een gebouw te navigeren, waarbij het rekening kan houden met liften en eventuele deurcontrolesystemen. Het kan zijn bezorgservice nog verder versnellen door in realtime optimale routes te bepalen.

Wanneer de DAL-e Delivery op de bestemming arriveert, herkent het de ontvanger via een geïnstalleerde camera. Door gebruik te maken van geavanceerde AI-gezichtsidentificatietechnologie, mede ontwikkeld door het  Robotics Lab van Kia, gaat het laaddeurtje automatisch open zonder dat de ontvanger een wachtwoord hoeft in te voeren. Deze technologie is officieel gecertificeerd door het Korea Internet and Security Agency en onderstreept met zijn nauwkeurigheid van 99,9 procent de technologische voorsprong van het Robotics Lab.

De robot beschikt over een 11,6-inch display met een hoge resolutie, dat een duidelijke weergave van de servicestatus biedt. Het scherm toont essentiële informatie zoals de bestemming en de werkingsstatus, waardoor gebruikers en voetgangers intuïtief de servicestatus van de robot kunnen begrijpen. De geanimeerde gezichtsuitdrukkingen op het scherm geven de robot ook een menselijke touch.

De DAL-e Delivery wordt voor het eerst in de praktijk ingezet door IGIS Asset Management in het nieuwe slimme kantoorgebouw ‘Factorial Seongsu’ dat in het tweede kwartaal van dit jaar wordt geopend.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.