Breukelen,
07
november
2022
|
10:43
Europe/Amsterdam

Virtuele expositie: ontdek de stad van de toekomst

Samenvatting

Altijd al willen weten hoe de stad van de toekomst eruit ziet volgens de experts van een van de grootste auto- en mobiliteitsmerken ter wereld? Neem dan snel een kijkje op de virtuele expositie die onlangs is geopend door de Hyundai Motor Group.

De HMG Smart City toont de visie van de Groep, waar Kia onderdeel van is, op een slimme stad waarin alle mobiliteit is geautomatiseerd en de leefbaarheid geoptimaliseerd. De futuristische stad, die eerder dit jaar tijdens het World Cities Summit Forum in Singapore werd gepresenteerd, heeft de vorm van een honingraat en combineert een leefgerichte oppervlaktelaag met een functiegerichte ondergrondse laag. 

In de leefgerichte laag krijgt de natuur een hoge prioriteit. Zo zijn in het stadscentrum  recreatiebossen, parken en een stuwmeer te vinden. De CO2-neutrale stad wordt primair voorzien van stroom uit waterstof-brandstofcelgeneratoren, die via een smart grid naar de gebouwen en de infrastructuur wordt gedistribueerd. De wegeninfrastructuur van het concept ligt in de ondergrondse laag waar autonome voertuigen goederen en personen vervoeren naar geautomatiseerde logistieke hubs. Speciale AAM-voertuigen (Advanced Air Mobility) maken het mogelijk om via de lucht van de ene naar de andere stad te reizen. 

De gebouwen zijn verdeeld in drie secties - hoog, gemiddeld en laag. De dichtheid van de gebouwen neemt in de buurt van parken en bossen af, waardoor mensen vanuit alle delen van de stad een vrij uitzicht op de natuur hebben.

De HMG Smart City is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Groep en HyunJoon Yoo Architects. Het onderzoeksproject is een belangrijke tool voor de Groep om steden beter te begrijpen en daarmee slimme mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen die de inwoners en bezoekers letterlijk en figuurlijk verder helpen.

"Onze designers en ontwikkelaars hebben gekeken naar de uitdagingen die vaak voorkomen in oude steden en hebben nagedacht over hoe we toekomstige steden kunnen ontwerpen als een ruimte waar mens, natuur, architectuur en mobiliteit in perfecte harmonie met elkaar samen gaan”, zegt Léan Verstoep, President & CEO van Kia Nederland. 

Het team van designers en ontwikkelaars heeft zich onder meer verdiept in hoe onder meer dakconstructies, voetgangerszones en wegen optimaal kunnen worden ontworpen en hoe de logistieke processen omtrent Purpose Built Vehicles (PBV’s) kunnen worden geïntegreerd in gebouwen en ondergrondse wegen.

De HMG Smart City zelf virtueel ervaren? Ga dan naar de online expositie. Meer te weten komen over de innovatieve stadsconcepten van de Groep? Kijk dan hier: https://hmg-smartcity.com/.

Over Kia

Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.

Bezoek voor meer informatie: nieuws.kia.nl