Breukelen,
28
februari
2019
|
17:50
Europe/Amsterdam

Vernieuwde Kia Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid debuteren op Autosalon van Genève

  • Wereldpremière van vernieuwde Niro Hybrid en Plug-in Hybrid
  • Wereldwijd al 270.000 Kia Niro’s verkocht, waarvan 100.000 in Europa
  • Kia introduceert UVO CONNECT telematica technologie
  • Meer functies dankzij geavanceerd infotainmentsysteem met 10,25-inch scherm
  • Verkoop Niro Hybrid en Plug-in Hybrid gepland voor derde kwartaal 2019
Samenvatting

De vernieuwde Kia Niro beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève (7-17 maart). De onthulling van zowel de Niro Hybrid als Niro Plug-in Hybrid voltrekt zich op 5 maart.

Zowel het uiterlijk als het interieur van de Kia Niro, die het gebruiksgemak en de stijl van een crossover koppelt aan zeer lage emissies dankzij de hybride-aandrijving, is vernieuwd. Ook nieuw is het geavanceerde UVO CONNECT systeem, waarmee de mogelijkheden met online connectiviteit aanzienlijk verruimen.

Sinds de introductie in 2016 zijn er van de Niro wereldwijd al meer dan 270.000 exemplaren verkocht, waarvan 100.000 in Europa. De hybride-crossover was in 2018 het vijfde bestverkopende model van Kia in Europa. De verkoop steeg vorig jaar maar liefst 33% naar een totaal van 45.255 exemplaren – waaronder 34.642 hybrides en 9.951 plug-in hybrides. In Nederland zijn sinds 2016 meer dan 12.000 exemplaren verkocht en was hiermee in zowel 2017 als 2018 het bestverkochte hybride-model van het land. In het laatste kwartaal van 2018 is de Niro-familie uitgebreid met de volledig elektrische e-Niro.

Emilio Herrera, Chief Operating Officer bij Kia Motors Europe: “De Niro speelt een sleutelrol voor de groei van Kia in Europa én voor onze elektrificatiestrategie. Het crossover design is cool, de auto is zeer veelzijdig en hij is ook nog eens zuinig, wat zich vertaalt in een lage uitstoot. Dat maakt hem aantrekkelijk voor zowel particuliere als zakelijke rijders. De vernieuwing op het vlak van design, materiaalgebruik en infotainment in de vorm van ons ‘connected’ UVO-systeem geeft nu de hele Niro-familie een aantrekkelijkere propositie.”

De verkoop van de vernieuwde Kia Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid start na verwachting begin derde kwartaal van 2019. Nog steeds uniek in het segment van hybride-modellen is de 7 jaar of 150.000 kilometer garantie.

Opgefrist design

De stijlvolle contouren van de crossover zijn gebleven, maar het uiterlijk oogt door een serie wijzigingen frisser. Het vernieuwde design volgt de designtaal van de in 2018 geïntroduceerde volledig elektrische e-Niro.

Het uitgesproken design is behouden maar de bumpers en ‘Tiger nose’ grille zijn vernieuwd, waardoor de Niro daadkrachtiger voor de dag komt. De koplampen zijn eveneens gewijzigd volgens het unieke ‘ice-cube’ ontwerp van Kia. Optioneel is volledige LED-verlichting mogelijk. In de nieuwe bumper is de LED-dagrijverlichting geïntegreerd, vlak onder de koplampen, met een uniek ‘dubbele pijl’ ontwerp. Optioneel zijn LED-mistlampen mogelijk.

Aan de achterzijde is de vernieuwde Niro herkenbaar aan de nieuw ontworpen lichtsignatuur. De nieuwe achterbumper is fraai afgewerkt met een zilverkleurige skid plate. De reflectoren en de mistlampen op de hoeken zijn eveneens aangepast.

Hoogwaardig interieur en nieuwe pakketten met sierdelen in kleur

Het interieur van de Kia Niro oogt hoogwaardiger door een subtiele restyle en gebruik van andere materialen. De bovenkant van het dashboard is afgewerkt met een zacht aanvoelende coating van hoge kwaliteit. De rest van het dashboard en het instrumentarium zijn opgefrist met glanzend zwarte details en zilverkleurige of satijnchromen sierlijsten. Nieuw is het optionele 10,25-inch TFT-LCD scherm in de middenconsole en een 7,0-inch TFT display in het instrumentencluster. Standaard levert Kia de Niro met een 8,0-inch touchscreen en een 4,2-inch TFT scherm in het instrumentarium.

De Kia Niro heeft nu optioneel schakelflippers aan het stuurwiel om handmatig van versnelling te wisselen. De soepel schakelende zes-traps automaat met dubbele koppeling (DCT) reageert directer en sneller dan een elektronisch geregelde continu variabele transmissie (CVT), zoals in vele andere hybrides. Ook nieuw is de elektronische parkeerrem.

Kia introduceert het innovatieve UVO CONNECT

De Niro beschikt optioneel over het slimme UVO CONNECT-systeem, dat rijders online verbindt en ze al rijdend relevante informatie kan bieden. Deze technologie zal in de toekomst ook in andere modellen worden geboden.

Toegankelijk via het optionele 10,25-inch touchscreen en de smartphone van de berijder, biedt UVO CONNECT een nieuw Kia Live systeem, welke gebruik maakt van een eigen SIM-kaart. Rijders hebben hierdoor toegang tot actuele verkeersinformatie en weersverwachtingen en kunnen informatie opvragen over ‘points of interest’, brandstofprijzen en parkeervoorzieningen, inclusief tarieven, locatie en beschikbare vrije plekken. Bij de Niro Plug-in Hybrid biedt het systeem tevens informatie over laadfaciliteiten onderweg.

Er is ook een UVO App voor Android en Apple smartphones waarmee rijders met de auto kunnen communiceren. Met deze app is het ook mogelijk om bijvoorbeeld vanuit kantoor of huis al een route naar het navigatiesysteem te verzenden of met de smartphone te checken waar de auto zich bevindt. Ook is het mogelijk om technische data uit te lezen.

Het navigatiesysteem met 10,25-inch touchscreen is voorzien van Bluetooth-multiconnection, zodat twee mobiele apparaten tegelijkertijd verbonden kunnen zijn en zowel gebruik kunnen maken van Apple CarPlay als Android Auto. De split-screen functie is erg handig om gelijktijdig verschillende functies te kunnen bedienen. De indeling op het scherm is naar eigen voorkeur in te richten. De rijder kan bijvoorbeeld gelijktijdig de navigatie en energiestroom in de hybride aandrijflijn volgen terwijl inzittenden hun favoriete muziek kunnen kiezen of het weerbericht raadplegen. De technologie voldoet aan de eisen van de nieuwe Europese privacyregels zoals vastgelegd in de General Data Protection Regulation (GDPR).

Nieuwe veiligheidstechnologieën

De upgrade van de Niro gaat gepaard met de introductie van een serie nieuwe actieve rijdersassistentiesystemen. Smart Cruise Control was er al voor de Niro Hybrid en Plug-in Hybrid, maar dat is nu gekoppeld aan een Stop & Go functie. Het systeem zorgt ervoor dat de Niro een voorligger volgt en de juiste afstand bewaart, maar remt de auto nu ook helemaal tot stilstand af en laat hem weer optrekken als het voorliggende verkeer weer begint te rijden.

Lane Following Assist, de ‘Level Two’ autonome technologie van Kia, debuteert eveneens in de Niro Hybrid en Plug-in Hybrid. De e-Niro is hiermee al uitgerust. Dit systeem volgt auto’s vóór en achter de Niro en detecteert wegmarkeringen. Afremmen, optrekken en sturen kan de auto zelfstandig met behulp van diverse sensoren bij snelheden van 0 naar 180 km/uur. Voor de veiligheid dient de bestuurder wel de handen aan het stuur te houden.

Andere actieve veiligheidsvoorzieningen zijn, afhankelijk van de uitvoering, autonome noodremassistentie, actieve rijbaanassistentie, vermoeidheidsherkenning, grootlichtassistentie, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie achter en snelheidsbordenherkenning.

Praktisch, efficiënt en dynamisch rijgedrag

Met een volledig onafhankelijke voor- en achterwielophanging en de soepel schakelende zes-traps automaat met dubbele koppeling biedt zowel de Kia Niro Hybrid als Plug-in Hybrid een prettige balans tussen comfort en rijdynamiek. De binnenruimte is royaal en dankzij de neerklapbare achterbank is er een grote flexibiliteit voor bagage. Met het optionele Towing Pack is tot aan 1.300 kg aanhangwagengewicht (geremd) mogelijk.

De aandrijflijn van de Niro bestaat uit een efficiënte 1,6-liter GDi benzinemotor en een elektromotor die zijn voeding krijgt van ofwel een 1,56 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket (Niro Hybrid) ofwel een 8,9 kWh batterijpakket (Plug-in Hybrid).