Breukelen,
20
juli
2020
|
09:00
Europe/Amsterdam

Start-up ‘Purple M’ van Kia gaat elektrische mobiliteitsdiensten versneld introduceren

Samenvatting

Kia Motors Corporation heeft ‘Purple M’ opgericht, een nieuwe start-up die zich focust op het ontwikkelen van op maat gemaakte mobiliteitsdiensten met elektrische voertuigen.

Purple M is een nieuwe joint venture van Kia Motors en CODE42.ai, een Koreaans technologiebedrijf dat pioniert in de overgang naar autonome transportoplossingen - Transportation-as-a-Service (TaaS). De nieuwe start-up van Kia en CODE42.ai gaat zich richten op nieuwe concepten voor mobiliteitsdiensten en heeft als missie om innovatie in toekomstige mobiliteit te gaan leiden.

De combinatie van de mobiliteitsexpertise van Kia en de ongeëvenaarde IT-technologie van CODE42.ai moet gaan resulteren in een reeks nieuwe TaaS-diensten. Purple M gaat het door CODE42.ai gepatenteerde Urban Mobility Operating System (UMOS) toepassen, een uitgebreid mobiliteitsplatform dat autonome voertuig- en luchtvervoersdiensten integreert, waaronder e-hailing, wagenparkbeheer, shuttles on demand en slimme logistiek.

E-mobility first-mover

Ondanks de toenemende belangstelling voor elektrische mobiliteit, worden mobiliteitsdiensten nog steeds voornamelijk uitgevoerd met voertuigen met een verbrandingsmotor. Er liggen op dit terrein dus nog veel kansen voor de uitrol van elektrische auto’s. Purple M streeft ernaar een allesomvattend en flexibel platform voor e-mobiliteitsdiensten op te zetten en de ontwikkeling van een duurzaam EV-ecosysteem te gaan vermarkten.

Purple M wil samenwerkingsverbanden aangaan met gespecialiseerde providers om zo een ​​flexibele e-mobiliteitsinfrastructuur te ontwikkelen dat een breed scala aan diensten gaat leveren aan verschillende doelgroepen.

Chang Song, oprichter en CEO van CODE42.ai, gaat de start-up voorzitten. Zijn uitgebreide ervaring met wereldwijde IT-bedrijven en inzichten in toekomstige businessmodellen zullen de innovatie helpen leiden. Seo Young-wu, de voormalige CEO van Poolus, een start-up voor carpooldiensten, is aangesteld als CEO van Purple M. Seo heeft een onschatbare ervaring in de wereld van mobiliteitsdiensten.

"Met Purple M willen we de transitie naar elektrische mobiliteit versnellen”, zegt Chang Song van CODE42.ai. "UMOS, ons geïntegreerde mobiliteitsplatform zal centraal staan ​​bij het bouwen van een ecosysteem voor e-mobiliteit dat alles omvat, van infrastructuur tot diensten."

De ‘M’ van ‘Mobiliteit’

De ‘M’ in ‘Purple M’ staat uiteraard voor ‘mobiliteit’; de paarse kleur van het logo van de start-up symboliseert de ambitie om conventies uit te dagen en het transport voor de toekomst opnieuw vorm te geven. Om flexibel te kunnen reageren op de snel veranderende mobiliteitssector, is Purple M een echte start-up, waarbij een snelle besluitvorming en het uitdagen van de status quo de belangrijkste kernwaarden zijn.

De nieuwe start-up wil een model ontwikkelen voor de samenwerking tussen grotere, gevestigde bedrijven en kleinere, jongere bedrijven in Korea, aangezien het thuisland van Kia streeft naar het opzetten van een nieuw startup-ecosysteem om technologische innovatie te stimuleren.

Eerder dit jaar kondigde Kia ‘Plan S’ aan, de strategie op middellange tot lange termijn, gericht op het geleidelijk opbouwen van een leidende positie in de toekomstige auto-industrie. Speerpunten van deze strategie zijn innovatieve mobiliteitsdiensten en elektrificatie, connectiviteit en autonoom rijden.

Over Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation is in 1944 opgericht en is de oudste autofabrikant van Korea. Kia produceert jaarlijks meer dan 3 miljoen auto’s in 14 productie- en assemblagefabrieken in vijf landen. Deze auto’s worden verkocht en onderhouden door een netwerk van distributeurs en dealers in meer dan 190 landen. Vandaag de dag biedt Kia werk aan meer dan 52.000 werknemers en de onderneming realiseert een jaaromzet van meer dan $50 miljard. Kia behoort tot de leiders in de overgang naar elektrische mobiliteit en ontwikkelt diensten om stedelijke uitdagingen over de hele wereld aan te pakken.