Breukelen,
16
mei
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Kia wil mobiliteit in Europa transformeren

  • Kia zet vaart achter transformatie naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen met focus op ‘people, planet en profit’
  • Kia wil een wereldwijd toonaangevend EV-merk worden door voor 2027 15 EV's te lanceren en het verkoopaandeel van  geëlektrificeerde auto's te verhogen tot 55% in 2030
  • Kia investeert de komende vijf jaar wereldwijd € 22 miljard, waarvan 45% bestemd is voor toekomstige bedrijfsmodellen
Samenvatting

Kia heeft tijdens een speciale bijeenkomst een update gegeven over de gedurfde strategie van het merk. De focus lag hierbij op de nieuwste innovaties waarmee het merk de mobiliteit in Europa wil transformeren om zo bij te dragen aan een betere toekomst voor iedereen.

De succesvolle 'Plan S'-strategie, waarmee het merk zich transformeert naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen, is gebaseerd op drie belangrijke pijlers: 'people', 'planet' en 'profit'. Kia streeft met alle drie pijlers naar het verder vergroten van het aanbod van klantgerichte producten en diensten met een zo klein mogelijke impact op het milieu en de samenleving.

Na de succesvolle lancering van de inmiddels veelvoudig bekroonde EV6, breidt Kia de line-up van dedicated elektrische modellen nu uit met de EV9. Het snel groeiende aanbod van EV's dat Kia tot 2027 gaat lanceren staat aan de basis van de plannen om een leidende positie te behouden in het voor Kia belangrijkste EV-continent, Europa. Kia brak er in het eerste kwartaal van 2023 wederom verkooprecords, waarbij 34,9% van de verkochte auto’s geëlektrificeerd was.

“Kia maakt een indrukwekkende groei door in Europa, niet alleen met baanbrekende elektrische modellen, maar ook met innovatieve connected services die de klantervaring verbeteren en de weg vrijmaken voor nog duurzamere mobiliteitsoplossingen”, zegt Jason Jeong, President van Kia Europe.

Kia wil in 2030 wereldwijd het aandeel van de verkoop van geëlektrificeerde modellen verhogen tot 55% (2,38 miljoen eenheden), en daarmee een toonaangevend EV-merk worden. Kia gaat dan ook in de komende vijf jaar € 22 miljard investeren, waarvan 45% bestemd is voor toekomstige activiteiten op het gebied van robotica, elektrificatie en autonoom rijden.

Elektrificatie van Europa

De positie van Kia in Europa is nog nooit zo sterk geweest. Het merk verkocht op dit continent vorig jaar 542.423 auto’s, 7,9% meer ten opzichte van 2021. De geëlektrificeerde modellen waren goed voor 34,9% van de verkopen. Europa blijft een sleutelrol spelen in de transformatie van Kia naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen, waarbij het merk in de komende zeven jaar een groei van 28,5% nastreeft.

De EV9, die net als de EV6 is gebaseerd op een dedicated elektrisch platform, heeft technologische en designkenmerken die ongekend zijn voor een elektrische SUV in zijn segment. Hij is onder meer leverbaar met draadloos te upgraden Level 3 autonome rijfuncties zoals de 'hands-off' Highway Driving Pilot-functie, die als eerste beschikbaar komt in Duitsland en laat zien wat Kia in de toekomst in petto heeft voor Europa.  Kia is van plan om voor 2026 de Highway Driving Pilot 2 te introduceren, die onder bepaalde omstandigheden "eyes-off" rijden ondersteunt, met de intentie om in de toekomst volledig autonoom rijden mogelijk te maken.

De EV9 is niet alleen een technologisch hoogstandje en een nieuwe maatstaf voor elektrische SUV's; het is ook een leervrije auto die is gemaakt van duurzame en recyclebare materialen.

Het is daarnaast de eerste Kia die is te upgraden via de Kia Connect store.

Kia zet met de 'Plan S'-strategie vol in op duurzame mobiliteit. Een belangrijk onderdeel van de strategie is een versnelde elektrificatie, met als doel om in 2030 wereldwijd 1,6 miljoen volledig elektrische auto’s te verkopen en daarmee een van 's werelds toonaangevende EV-fabrikanten te worden. Een ander integraal onderdeel van de strategie is het aanbieden van state-of-the-art connected functies en technologieën voor autonoom rijden. De EV9 is de eerste Kia die op dit gebied al grote stappen maakt. Kia wil vanaf 2025 in zijn fabriek in Slowakije kleine en middelgrote elektrische auto’s gaan produceren die van groot belang zijn om elektrisch rijden verder aan te jagen in Europa.

De opmars van elektrische mobiliteit wordt ook ondersteund door het snel groeiende Europese laadnetwerk, dat dankzij samenwerkingen met onder meer Ionity en Digital Charging Solutions (DCS), inmiddels bestaat uit meer dan een half miljoen laadpunten in 28 landen. Vorig jaar bereikte Ionity de mijlpaal van 430 laadstations met in totaal 1.900 laadpunten. Er zijn momenteel nog 56 stations in aanbouw en het aantal Ionity-locaties gaat naar verwachting in 2025 meer dan 1.000 bedragen, met in totaal zo’n 7.000 laadpunten. DCS biedt nu al toegang tot meer dan 500.000 laadstations in Europa en is daarmee het grootste laadnetwerk in de regio.

Om een betere toekomst te realiseren, werkt Kia aan meer dan alleen het ontwikkelen van duurzame aandrijflijnen. Zo kan de Kia EV9 met zijn geavanceerde connectiviteit en vehicle-to-grid technologie bijdragen aan de versterking van het energienetwerk. Met deze technologie kunnen voertuigen energie uit hernieuwbare bronnen opslaan en terugleveren aan het elektriciteitsnet. De accu van de EV9 functioneert daarbij als een opslagmogelijkheid om de toepassing en distributie van groene energie te versnellen.

Kia Europe werkt in Duitsland samen met encore | DB. Deze corporate start-up van Deutsche Bahn ontwikkelt energieopslagsystemen op basis van gebruikte accu’s van elektrische Kia-modellen. Het eerste gezamenlijke pilotproject werd in augustus 2022 in Berlijn gepresenteerd.

Kia neemt in Nederland deel aan het Safety Priority Services-project, een door de Nederlandse overheid geïnitieerd programma om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren, vooruitlopend op nieuwe EU-wetgeving die naar verwachting in 2025 van kracht wordt. De focus van dit project ligt op het verstrekken van geautomatiseerde veiligheidswaarschuwingen via het instrumentcluster of het navigatiesysteem van de auto.

Duurzame en verbonden toekomst met ruimte voor unieke rijervaringen

Om in de toekomst een leiderschapspositie te bereiken op het gebied van duurzame mobiliteit, zet Kia in op vier belangrijke productpijlers; verbonden diensten, autonoom rijden, performance en design.

Kia is van plan om in 2030 het aandeel gerecycled plastic in nieuwe auto's te hebben verhoogd tot 20% en ondersteunt The Ocean Cleanup, een wereldwijde milieuorganisatie, bij het inzamelen van plastic afval uit de oceaan. Kia gaat dit restafval vanaf 2024 toepassen in de productie van accessoires en gaat het materiaal vanaf 2026 ook integreren in de materialenmix van auto-onderdelen.

Kia gaat eveneens onverminderd door met het realiseren van een netto nul CO2-uitstoot in 2045 in alle stadia van de waardeketen, inclusief productie, logistiek, recycling en de gebruiksfase van voertuigen. Het bedrijf innoveert ook accu’s – voor snellere oplaadtijden, een grotere actieradius en een lager gewicht – met als doel de totale kosten van dit integrale onderdeel van EV’s in 2026 met 25% te hebben verlaagd in vergelijking met 2018.

Connectiviteit is een integraal onderdeel van de ontwikkeling van Software Defined Vehicles (SDV's). Kia werkt aan software die de controle over verschillende systemen en hardware integreert, om zo het voertuigontwikkelingsproces te versnellen, de bijbehorende kosten te verlagen en gepersonaliseerde diensten mogelijk te maken.

SDV’s worden vanaf 2025 ondersteund door een connected car data cloud. Kia-rijders krijgen hiermee toegang tot datagestuurde diensten en draadloze updates waarmee ze hun auto of bedrijfswagen kunnen upgraden op basis van persoonlijke voorkeuren.

Nog een sleutelelement van de strategie van Kia om het concurrentievermogen verder te vergroten is de ‘Opposites United’ designfilosofie die zich richt op een onderscheidend design én een unieke rijervaring. Kia lanceert binnenkort de EV9 GT, de nieuwste iteratie van ‘Opposites United’ en de sportieve broer van de baanbrekende EV6 GT.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.