Breukelen,
17
april
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Kia viert 'Opposites United' designfilosofie tijdens Milan Design Week 2023

  • "Opposites United'-designtentoonstelling van 17 tot 23 april in het Museo della Permanente in Milaan, Italië
  • Belangrijke Kia-ontwerpers, waaronder Karim Habib presenteren hun visie op design
  • Designaanpak richt zich op de mobiliteitsuitdagingen van vandaag met een visie voor morgen
Samenvatting

Kia presenteert zijn designfilosofie 'Opposites United' gedurende de Milan Design Week 2023. Tijdens het evenement wordt de baanbrekende filosofie geïllustreerd met een reeks kunstwerken die van 17 tot 23 april te zien zijn in het Museo della Permanente in Milaan.

Het thema van de tentoonstelling, 'Opposites United', weerspiegelt de ontwerpfilosofie van Kia, die zich laat inspireren door de contrasten in de natuur en de mensheid. De meeslepende mediakunstinstallaties worden getoond in zeven zalen en laten bezoekers de ontwerpvisie van Kia voor een nieuw tijdperk van duurzame mobiliteit ervaren door middel van video, geluid en beeldhouwkunst.

De kunsttentoonstelling, die met lovende kritieken in première ging op de Gwangju Design Biennale 2021 in Korea, bevat ook een evenementenruimte met een podium en een forum voor lezingen en keynotes. Hier gaan ondermeer topontwerpers Karim Habib, Hoofd van Kia Global Design Center, Teckkoun Kim, Hoofd van Kia Next Design Group, Jochen Paesen, Hoofd van Kia Next Design Interior Group en Gregory Guillaume, Hoofd van het Kia Europe Design Center in op de 'Opposites United'-installaties en de designvisie van Kia.

Vijf belangrijke ontwerppijlers

'Opposites United' is gebaseerd op vijf belangrijke pijlers, die elk worden geïllustreerd in een speciale ruimte als onderdeel van de tentoonstelling: Bold for Nature, Joy for Reason, Tension for Serenity, Technology for Life en Power to Progress.

Bezoekers worden welkom geheten in een meeslepende entreeruimte die het concept achter de tentoonstelling over de designfilosofie van Kia laat zien. Het volgende element van de tentoonstelling is de Opposites Lobby een ruimte met een boodschap waar bezoekers, die nog niet bekend zijn met de ontwerpfilosofie, het basisconcept van 'Opposites United' op intuïtieve wijze kunnen ervaren.

Achter de Opposites Lobby bevinden zich vijf unieke ruimtes, die elk een van de vijf belangrijkste ontwerpprincipes van 'Opposites United' belichamen. Gedurende de week staat elke dag speciaal in het teken van een van deze vijf designpijlers.

Dag 1: Bold for Nature

Bold for Nature is gebaseerd op de interactie met details, vormen en verhoudingen in zowel de natuurlijke als de menselijke wereld. Het gaat hierbij enerzijds om het omarmen van de natuur en anderzijds om het drukken van een stempel op de wereld. Deze designpijler richt zich met name op het creëren van organische en toch technische structuren en afwerkingen voor de interieurs van de modellen van Kia. In het exterieur kenmerkt Bold for Nature zich door een combinatie van heldere en eenvoudige lijnen met gedurfde, steeds veranderende oppervlakken.

De Bold for Nature expositieruimte toont de belofte om harmonie te vinden met de natuur, te leren en fundamentele motieven te vinden. De kunstwerken in deze ruimte bevatten een boodschap voor mensen om gedurfde schoonheid na te streven met respect voor alles wat natuurlijk is. Sprekers zijn onder meer designexpert Alice Rawsthorn en landschapsarchitect Bas Smets. De dag wordt afgesloten met een avondoptreden van elektromusicus Pantha du Prince.

Dag 2: Joy for Reason

Joy for Reason richt zich op ervaringen die vreugde opwekken en die de sfeer in de modellen van Kia beïnvloeden. Het staat voor speelse producten, ontroerende ervaringen en nieuwe interacties. Toekomstige designs die Joy for Reason omarmen gaan het emotionele met het rationele laten samensmelten. Hierdoor ontstaat een interieurconcept dat de gemoedstoestand van de passagiers beïnvloedt door te ontspannen en te inspireren. Joy for Reason richt zich ook op de acceptatie van nieuwe organische materialen en meer gedurfde kleuren.

De Joy for Reason expositieruimte staat in het teken van de belofte van Kia Design om zelfs alledaagse ervaringen om te zetten in onverwachte vreugdevolle herinneringen. Sprekers tijdens deze dag zijn schrijfster Prof. Helen Hester en producer, acteur, en redacteur Carlo Antonelli. In de avond wordt er een klassiek optreden verzorgd door het kwartet van La Scala.

Dag 3: Tension for Serenity

Tension for Serenity roept de spanning op tussen tegengestelde krachten en creatieve contrasten. Het omarmt het evenwicht dat hieruit voortkomt en omvat het scheppen van orde in chaos en een doel voor de toekomst. Tension for Serenity levert opvallende autodesignconcepten op waarin scherpe en zeer technische details worden toegepast om oppervlaktespanning te creëren en een geharmoniseerde, toekomstgerichte visie te realiseren.

De Tension for Serenity tentoonstellingsruimte creëert rust door harmonie te bewerkstelligen bij conflicten of tegengestelde elementen. Sprekers zijn onder meer NTS Radio Founder, Femi Adeyemi, en componist en geluid designer Nicolas Becker. In de avond treedt singer-songwriter Alewya op.

Dag 4: Technology for Life

Technology for Life richt zich op nieuwe technologieën en innovaties om positieve interacties tussen mens en machine te bevorderen. Het focust zich niet op de apparaten zelf, maar meer op de manier waarop mensen ermee omgaan, en verwijst naar toekomstige Kia-modellen met een in-car user experience (UX) van de volgende generatie. De ultieme gebruikerservaring wordt bereikt door ontwerpinnovatie en verbeteringen op het gebied van verlichting, gevoel en connectiviteit in de auto.

De Technology for Life expositieruimte bevat installaties die zijn gebaseerd op technologie en knowhow die is verzameld door Kia Design. Het toont Kia's toewijding om een partner te worden die klanten kan helpen om belangrijke herinneringen in het leven te creëren. Sprekers zijn onder andere ontwerper Bethan Laura Wood en ontwerpcurator Marco Sammicheli. Het avondprogramma bestaat onder meer uit een optreden van elektromusicus Talpha en een videoperformance van Nic Panorama.

Dag 5: Power to Progress

Power to Progress staat voor de drive om vooruit en omhoog te gaan. In de context van design betekent dit voortbouwen op de huidige sterke punten van het merk. Door gebruik te maken van de vaardigheden en expertise die zijn opgedaan tijdens de recente designtransformatie van Kia én deze verder te ontwikkelen, blijven de ontwerpen en lay-outs van toekomstige modellen evolueren. Toekomstige designs zijn gebaseerd op de ervaring en creativiteit om continu nieuwe concepten uit te vinden en te blijven innoveren.

De Power to Progress designruimte illustreert hoe het geluk van mensen kan worden nagestreefd door hun doelen in overeenstemming te brengen met de natuur en hun opgedane ervaringen. Sprekers zijn onder andere curator Andrea Lissoni en filosoof Emanuele Coccia. Het avondprogramma bestaat uit optredens van muzikant, geluidsdesigner en drummer Missing Ear,  popmuziekproducer Hudson Mohwake en DJ Afrodeutsche.

De uitdagingen van vandaag aanpakken met een visie voor morgen

‘Opposites United’ is meer dan alleen een designfilosofie. Het vertegenwoordigt de houding van Kia ten opzichte van verandering: de mobiliteitsuitdagingen van vandaag aanpakken met een visie voor morgen. Kia wil in aanloop naar 2045 CO2-neutraal zijn en zal in 2027 15 nieuwe, volledig elektrische auto’s hebben gelanceerd. Het merk richt zich daarnaast op het upgraden van infotainmenttechnologie voor een nog betere gebruikerservaring. De baanbrekende EV6 en de recent onthulde EV9 zijn de eerste twee dedicated elektrische modellen die Kia volgens de nieuwe strategie heeft ontwikkeld.

“De ‘Opposites United' designfilosofie gaat over veel meer dan alleen het design van onze modellen. Het is een weerspiegeling van onze vastberadenheid om menselijk welzijn en ecologische duurzaamheid, twee belangrijke elementen die op gespannen voet met elkaar zijn komen te staan, met elkaar te verenigen", zegt Ho Sung Song, President en CEO van Kia. "Met 'Opposites United' willen we niet alleen ons vermogen om te innoveren demonstreren, maar vooral ook auto’s creëren die de verwachtingen van onze klanten overtreffen, ook in de toekomst."

Duurzame designstrategie: op gang brengen van een virtuele cirkel

Naast het leidende principe van de nieuwe 'Opposites United' designfilosofie, gaat het toekomstige design van Kia ook de nieuwe Sustainable Design Strategy van het bedrijf omarmen. Deze strategie omvat drie belangrijke actiepunten om de duurzaamheid van de materialen die worden toegepast in  Kia-modellen te verbeteren:

Actie 1 staat voor 'leervrij', wat betekent dat Kia gaat stoppen met de toepassing van leer van dierlijke oorsprong in al zijn toekomstige modellen, te beginnen met de EV9. Door leer en PVC (polyvinylchloride) te vervangen door gerecyclede materialen, wordt het gebruik van giftige chemicaliën en de hoeveelheid CO2 die tijdens het productieproces wordt uitgestoten, verminderd.

Actie 2 staat voor "tien must-have duurzame items." Deze stap definieert een basislijn van tien duurzame materialen – gerecycled, organisch of biologisch afbreekbaar – die in de toekomst in alle Kia-modellen worden toegepast.

Actie 3 staat voor 'biofabricage', het ambitieuze doel om nieuwe, biobased materialen te ontwikkelen voor gebruik in auto's. Er zijn al succesvolle testen gedaan met mycelium, dat in de wortelstructuur van paddenstoelen zit. Om dit doel te bereiken gaat Kia samenwerken met startups en innovators. De onderneming gaat ook investeren in onderzoek en ontwikkeling om nieuwe materialen voor auto's te ontwikkelen.

Kia heeft een lange geschiedenis in het integreren van duurzame materialen in zijn modellen, te beginnen met het gebruik van bioplastic en biovezel van suikerriet in de tweede generatie 'Soul EV' in 2014. Nu variëren de milieuvriendelijke materialen van Kia van ecologisch verwerkt leer en veganistische alternatieven voor gerecycled plastic afval tot gerecyclede visnetten.

“Bij Kia realiseren we ons dat het niet genoeg is om alleen auto’s te bouwen die emissievrij rijden – we willen bij elke stap nadenken over duurzaamheid”, zegt Jochen Paesen, Vice President en Head of Kia Next Design Interior Group. "Dat omvat ook het zorgvuldig selecteren van de materialen die we in onze auto's gebruiken, zodat ze biologisch afbreekbaar en niet giftig zijn.

Technologie: eenvoud creëren in een complex geheel

Technologische vooruitgang opent nieuwe designmogelijkheden, wat resulteert in unieke en verbeterde klantervaringen. De gecombineerde kracht van innovatie, technologie en design kan worden aangewend om eenvoudige oplossingen te creëren voor complexe problemen. Het speciale BEV-platform van Kia, genaamd E-GMP (Electric Global Modular Platform), maakt het bijvoorbeeld mogelijk om auto’s te bouwen met interieurs die zijn getransformeerd tot unieke lounges. Een ander voorbeeld is GEONIC, een driedimensionaal en bekroond hybride materiaal (iF Award 2022) dat in de EV6 wordt toegepast. GEONIC staat voor een eenvoudige maar diepgaande nieuwe techniek om innovatieve benaderingen van het interieurontwerp van auto’s tot leven te brengen, waardoor verschillende interieur-ambiances voor verschillende uitrustingsniveaus mogelijk worden gemaakt.

"Kia creëert interieurs voor rijders en passagiers, die voldoen aan de behoeften van de hedendaagse mobiliteit en tegelijkertijd vooruitblikken op de toekomst van autonoom rijden", zegt Karim Habib. "Ons doel is om een positieve ruimte te creëren waarin mensen zich comfortabel, ontspannen en thuis voelen: we verkopen geen auto's, maar een ervaring."

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.