Kia versterkt designteam met John Buckingham
- Buckingham is nieuwe Head of Kia Next Design Exterior Group en rapporteert aan Teck Koun Kim, de nieuwe Vice President en Head of Kia Next Design Group
- Buckingham focust zich op het exterieurdesign van toekomstige Kia-modellen
- 'Opposities United' designfilosofie staat voor de gedurfde ambitie om met een vooruitstrevende benadering van vorm en functie leider te worden in toekomstige mobiliteit
Kia heeft het designteam per 1 juni versterkt met de benoeming van John Buckingham tot Head of Kia Next Design Exterior Group. Buckingham rapporteert aan Teck Koun Kim die eerder dit jaar is gestart als Vice President Kia Next Design Group.
Kia wil met haar ‘Opposites United’ designfilosofie een leidende rol spelen bij het vormgeven van de toekomst van mobiliteit. Om de hoge ambities van het merk waar te maken heeft Karim Habib, Executive Vice President en Head of Kia Global Design Center, een innovatieve en proactieve organisatiestructuur ingevoerd. “We zijn blij dat John Buckingham is gestart in ons Kia Global Design Center. Zijn talent en creativiteit gaan ons team sterker maken”, zegt Habib. “Het is voor ons ook fantastisch dat Teck Koun Kim onze designprojecten leidt. Met zijn waardevolle ervaring kan hij de organisatie in Namyang als geen ander naar een volgend niveau brengen.”
"Kia leidt met succes de EV-markt met concurrerende modellen zoals de EV6 en EV9, die stuk voor stuk een innovatief design hebben", zegt
Teck Koun Kim. "We vergroten onze innovatiekracht om in te spelen op de snel veranderende markt. John Buckingham heeft veel ervaring opgedaan bij premiummerken en start-ups en gaat een belangrijke bijdrage leveren aan ons succes."
Buckingham gaat zich richten op het toekomstige exterieurdesign van de modellen van het merk – en alle hiervoor benodigde designgerelateerde processen. “Ik kijk ernaar uit om samen met het designteam de progressieve ‘Opposites United’ designfilosofie verder te definiëren en deze benadering toe te passen op de exterieurs van de volgende generatie Kia-modellen”, zegt Buckingham.
Buckingham is een hoog aangeschreven talent in de wereldwijde auto-industrie. Voordat hij bij Kia kwam, bekleedde hij senior designfuncties bij verschillende luxe automerken, waaronder Bentley Motors, BMW en Faraday Future, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de ontwikkeling en het op de markt brengen van de FF91, het elektrische vlaggenschip van het merk.
De carrières van Kim en Buckingham in vogelvlucht:
Teck Koun Kim, Vice President, Head of Kia Next Design Group
2023 ~ : Kia, VP, Head of Kia Next Design Group
2020 ~ 2023 : Kia, VP, Head of Kia Next Design Exterior Group
2018 ~ 2020 : Kia, Team Leader of Kia Exterior Design Team
2013 ~ 2018 : Mercedes-Benz, Germany, Lead Designer at Exterior Design Team
2011 ~ 2013 : Mercedes-Benz, Germany, Senior Designer at Advanced Design Team
2007 ~ 2011 : Mercedes-Benz, Japan, Designer at Advanced Design Center Yokohama
2005 ~ 2007 : Daihatsu Motors, Japan, Exterior Designer
2004 : BA in Industrial Design bij de Hong-Ik University
John Buckingham, Head of Kia Next Design Exterior Group
2023 ~ : Kia Corporation, Head of Kia Next Design Exterior Group
2022 ~ 2023 : Faraday Future, Senior Automotive Manager
2018 ~ 2021 : Bentley Motors, Exterior Design Manager Advanced and Bespoke
2012 ~ 2018 : BMW Designworks USA, Creative Director
2005 ~ 2011 : BMW Group Design, Exterior Designer
2005 : BA in Automotive Design, Coventry University
Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.