Breukelen,
16
september
2020
|
08:00
Europe/Amsterdam

Kia versnelt transformatie om toonaangevend EV-merk te worden

  • Eerste fase van de toekomstige productplanning – tussen nu en 2027 lanceert Kia 7 volledig elektrische modellen in verschillende segmenten
  • Eerste van nieuwe generatie BEV’s heeft projectnaam CV, komt in 2021 en is tevens eerste model met de nieuwe designtaal van het merk
  • BEV’s zijn in 2029 goed voor 25 procent van de wereldwijde Kia-verkopen
  • Kia werkt aan wereldwijde laadinfrastructuur
  • Omvangrijke line-up versterkt positie van Kia als toonaangevend EV-merk
Samenvatting

Kia Motors Corporation geeft vandaag een voorproefje van haar wereldwijde strategie voor elektrische auto’s en laat een vroege schets zien van een aantal van de toekomstige BEV's van het merk.

De visie op de toekomst van elektrische mobiliteit is vandaag gepresenteerd door Kia President en CEO Ho Sung Song tijdens een evenement in de fabriek in Hwasung (Korea). Kia wil een leidende positie innemen op de wereldwijde EV-markt door in te spelen op de in hoog tempo toenemende wereldwijde vraag naar emissievrij rijdende auto’s. Het merk gaat een breed scala aan nieuwe BEV-modellen (Battery Electric Vehicle) lanceren en wereldwijd samenwerken met aanbieders van laadnetwerken.

“Kia heeft wereldwijd al meer dan 100.000 elektrische auto’s verkocht sinds de introductie van onze eerste in serie geproduceerde BEV in 2011, de Kia Ray EV”, aldus CEO Song. “Sindsdien hebben we een aantal BEV's op de wereldwijde markten geïntroduceerd en hebben we plannen aangekondigd om dit proces in de komende jaren te versnellen. We gaan ons meer richten op elektrificatie, en we verwachten dat BEV's in 2029 zo’n 25 procent van onze totale wereldwijde verkoop gaan uitmaken.”

In het kader van de ‘Plan S’-strategie, die begin 2020 werd aangekondigd, is het merk van plan zijn BEV-assortiment uit te breiden tot 11 modellen in 2025. In dezelfde periode streeft Kia ernaar dat BEV's 20 procent van de totale voertuigverkoop van het merk voor hun rekening nemen in de belangrijke markten, waaronder Korea, Noord-Amerika en Europa. De zeven specifieke BEV-modellen die op de vandaag gepresenteerde schets te zien zijn, zullen in de periode tot 2027 op de markt worden gebracht.

Het eerste model uit deze reeks, met projectnaam CV, wordt in 2021 onthuld. Het is de eerste volledig als BEV ontwikkelde auto van het merk en wordt in veel landen op de markt gebracht. Het nieuwe model heeft dezelfde concurrerende productkwaliteit en hetzelfde opvallende design als dat van de andere modellen van Kia en biedt overtuigende rij- en laadeigenschappen.

'Plan S'-strategie – de overgang naar elektrificatie

Eerder in januari onthulde Kia Motors haar ‘Plan S’-strategie voor de middellange tot lange termijn, waarbij het merk zich focust op BEV's en mobiliteitsoplossingen. Kia wil haar wereldwijde leiderspositie op het gebied van elektrische mobiliteit veiligstellen door het lanceren van een nieuwe generatie BEV-modellen en door te innoveren op gebieden als productie, verkoop en dienstverlening.

Kia Motors ondergaat een bedrijfsbrede transformatie om ‘Plan S’ te realiseren. De CV die in 2021 wordt gelanceerd, gaat de ambities van Kia met betrekking tot innovatie en verandering belichamen. Dit emissievrij rijdende model is ook de eerste Kia met de nieuwe designtaal die de transitie van het merk naar een op elektrische auto’s gerichte bedrijfsstrategie symboliseert. De nieuwe designfilosofie van Kia kenmerkt zich door vooruitgang, diversiteit en een harmonieuze mix van contrasterende elementen.

Kia voert veranderingen door op het gebied van voertuigplanning, ontwikkeling en productie om vanaf de allereerste ontwikkelingsfase rekening te kunnen houden met de uiteenlopende wensen van de klant. Kia is van plan om in te spelen op de behoeften van de markt door tal van verschillende modellen aan te bieden, die specifiek gericht zijn op inzet in stadscentra, het afleggen van lange afstanden en op dynamisch rijden. De modellen gebaseerd op het nieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP) bieden een uitzonderlijke binnenruimte in hun segment.

Kia Motors streeft er ook naar om haar verkoopactiviteiten met betrekking tot elektrische auto’s te innoveren. Het merk kijkt naar het opzetten van abonnementsdiensten om een gediversifieerde aanschafoptie voor klanten aan te bieden en tevens naar zogenaamde ‘second-life’-activiteiten.

Daarnaast is Kia Motors van plan om zijn wereldwijde aftersales-infrastructuur voor elektrische auto’s uit te breiden. Kia streeft ernaar om het aantal specifieke EV-servicestations in Korea te verhogen tot 1.200 in 2030. In andere markten verhoogd Kia het aantal EV-werkplaatsen tot 600 tegen het einde van dit jaar en tot meer dan 2.000 rond het jaar 2023. Ook worden de eigen programma’s om EV-onderhoudsprofessionals op te leiden verder doorontwikkeld.

Kia ziet de uitbreiding van de laadinfrastructuur als een voorwaarde voor de versnelde introductie van elektrische mobiliteit en blijft er continu naar streven om de toegang tot laadpunten te optimaliseren.

In Korea gaat Kia de zakelijke activiteiten versterken die direct betrekking hebben op de aanleg van een laadinfrastructuur. In eerste instantie is dit gebaseerd op het bestaande netwerk van landelijke verkooppunten, dealers en servicecentra, waarbij Kia ernaar streeft om tegen 2030 ongeveer 1.500 EV-laders beschikbaar te kunnen stellen. Verder zal Hyundai Motor Group tegen 2021 120 Ultra-Fast Chargers installeren in stadscentra en langs twaalf snelwegen die acht provincies in het hele land met elkaar verbinden.

Ook wereldwijd worden er stappen gezet. Zo creëert Kia meer dan 2.400 EV-laadpunten in Europa en ongeveer 500 in Noord-Amerika, in samenwerking met haar dealernetwerken. Kia is van plan om haar laadinfrastructuur te blijven uitbreiden om in te spelen op de groeiende vraag naar elektrische auto’s.

Bovendien streeft Kia naar een uitgebreide laadinfrastructuur voor klanten door middel van strategische allianties, om te beginnen met een strategische investering in IONITY, een Europees bedrijf dat gespecialiseerd is in het snelladen van EV's. Kia is ook op zoek naar laadinfrastructuurpartners voor de VS en China om een geoptimaliseerde infrastructuur te bieden die specifiek is afgestemd op de omstandigheden in elke markt, en tegelijkertijd de samenwerking te versterken om nieuwe laadtechnologieën te benutten.

Kia werkt in haar streven om een leidende positie in te nemen in de wereldwijde EV-markt ook actief samen met overheden en gaat tevens commerciële samenwerkingsverbanden aan. Na de oprichting van een nieuwe startup in juli van dit jaar, Purple M (dat is gespecialiseerd in het leveren van mobiliteitsoplossingen gebaseerd op elektrische auto’s), is Kia ook van plan om de samenwerking met verschillende overheidsorganisaties te versterken en op verschillende gebieden uit te breiden, waaronder de elektrificatie van het openbaar vervoer en de bouw van laadnetwerken.

Over Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation is in 1944 opgericht en is de oudste autofabrikant van Korea. Kia produceert jaarlijks meer dan 3 miljoen auto’s in 14 productie- en assemblagefabrieken in vijf landen. Deze auto’s worden verkocht en onderhouden door een netwerk van distributeurs en dealers in meer dan 190 landen. Vandaag de dag biedt Kia werk aan meer dan 52.000 werknemers en de onderneming realiseert een jaaromzet van meer dan $50 miljard. Kia behoort tot de leiders in de overgang naar elektrische mobiliteit en ontwikkelt diensten om stedelijke uitdagingen over de hele wereld aan te pakken.