Kia verbreekt wereldwijd verkooprecords
- Kia verkocht wereldwijd in de eerste helft van 2023 1,58 miljoen auto’s, 11% meer dan vorig jaar
- Sportage is meest verkochte Kia ter wereld in 2023 tot nu to
- 17,9% groei in Nederland
Kia Corporation heeft de wereldwijde verkoopresultaten over de eerste helft van 2023 bekendgemaakt. Het merk verkocht van januari tot en met juni 2023 wereldwijd 1.575.920 auto’s. Dit halfjaarresultaat is 11 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar en is daarmee het beste ooit voor Kia.
Buiten Korea stegen de verkopen tot 1.281.067 eenheden, 10,8% meer ten opzichte van een jaar eerder. Op de Koreaanse markt registreerde Kia een verkoop van 294.853 stuks, een stijging van 11,5%. Het wereldwijde succes wordt dit jaar met name gedreven door de SUV-modellen. De hoofdrol is weggelegd voor de Sportage, met in totaal 260.485 verkopen. De Sorento en de buiten Europa verkrijgbare Seltos waren goed voor respectievelijk 115.644 en 157.188 verkochte exemplaren.
Records in alle belangrijke regio’s
Kia vestigde de recordverkopen in alle grote regio’s. In de eerste helft van 2023 registreerde Kia 415.708 auto’s in de VS (358.091 in 2022), 318.753 in Europa (280.993 in 2022) en 136.108 in India (2022: 121.823). Kia verkocht in dezelfde periode in Korea 292.103 exemplaren. Het beste halfjaarresultaat van Kia in Korea ooit was 11,5% hoger dan in 2022. In het thuisland van Kia zijn de Carnival, Sorento en Sportage dit jaar tot nu toe de meest geregistreerde modellen.
De verkooprecords van Kia in 2023 weerspiegelen de sterke vraag naar de modellen van het merk en het fors toegenomen concurrentievermogen op de wereldmarkt.
17,9% groei in Nederland
Ook in Nederland verkoopt Kia dit jaar nog meer dan in de afgelopen recordjaren. In de eerste helft van 2023 registreerde het merk 16.892 auto’s in ons land, een stijging van 17,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Picanto is in 2023 tot nu toe de meest verkochte Kia, met in totaal 5.236 registraties, zo’n 60% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De wereldwijd bestverkochte SUV van Kia, de Sportage, gooit ook in Nederland hoge ogen met 3.822 registraties, 32% meer dan in de eerste helft van vorig jaar.
Léan Verstoep, President & CEO van Kia Nederland over de resultaten: "We blijven het herhalen, duurzaam succes, dát is voor ons belangrijk. Na recordjaar 2022 waarin we het grootste automerk van Nederland waren, is ook de eerste helft van 2023 zeer succesvol verlopen. We kijken uit naar de tweede helft van het jaar, waarin we onze line-up van elektrische modellen verder gaan uitbreiden met de baanbrekende EV9 en meer nieuws gaan delen over een ongekend breed pakket aan diensten op het gebied van elektrische mobiliteit."
Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.