Kia R&D gaat werken als een start-up: flexibeler en onafhankelijker
- Herstructurering van R&D-organisatie om elektrificatietransitie en ontwikkeling van Software Defined Vehicles (SDV’s) te versnellen en tegelijkertijd het concurrentievermogen te vergroten
Kia Corporation gaat samen met Hyundai Motor Company de gedeelde R&D-organisatie reorganiseren om flexibeler te reageren op veranderingen, de overgang naar elektrificatie te bevorderen en de ontwikkeling van Software Defined Vehicles (SDV's) te versnellen. De huidige R&D-organisatie gaat transformeren van een gecentraliseerde structuur naar een onafhankelijke Allianced Tech Organization (ATO).
De partners hebben alle activiteiten die rechtstreeks verband houden met R&D gegroepeerd en naar een hoger niveau getild om de ontwikkeling van nieuwe modellen te verbeteren en de kwaliteit van de massaproductie verder te verhogen. De bedrijven hebben ook de innovatieve technologieteams van de volgende generatie binnen de bestaande R&D-divisie gescheiden als een op zichzelf staande technische unit.
De vernieuwde R&D-organisatie wordt geleid door Yong Hwa Kim, President en Chief Technology Officer. De organisatie bestaat voortaan uit vier afdelingen: Total Vehicle Development (TVD), de Vehicle SW Tech Unit, Mobility Engineering and Tech Acceleration (META) en onafhankelijke R&D-teams en Design Centers voor bedrijfswagens, robotica, batterijen en waterstoftechnologie.
"De nieuwe R&D-organisatie functioneert sneller en flexibeler en kan daarmee opereren met de behendigheid van een start-up. Dit gaat ons helpen bij het voorop lopen in het snel veranderende mobiliteitslandschap", zegt President en CTO Yong Hwa Kim.
In de nieuwe organisatie zal elke divisie zich onafhankelijk concentreren op eigen ontwikkelingswerk, terwijl voor gevallen waarin samenwerking vereist is, teams kunnen samenkomen om flexibel samen te werken, vergelijkbaar met de werkwijze van start-ups. De partners hebben bewust gekozen voor een ingrijpende reorganisatie in plaats van stapsgewijs veranderen, om de transformatie naar aanbieders van slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen te versnellen.
Total Vehicle Development (TVD) Division om het concurrentievermogen van nieuwe modellen, waaronder EV's, verder te vergroten
De nieuwe TVD-divisie is verantwoordelijk voor het algemene proces van de ontwikkeling van nieuwe modellen, inclusief EV’s. De nieuwe organisatie bestaat uit de Genesis Development Tech Unit en Vehicle Development Tech Unit 1 voor multifunctionele voertuigen en compacte auto's, en de Vehicle Development Tech Unit 2 voor middelgrote tot grote modellen. Deze nieuwe organisatiestructuur gaat een nog efficiëntere ontwikkeling van nieuwe auto’s op merk- en platformniveau mogelijk maken.
Binnen elke unit houden projectmanagers toezicht op de productontwikkeling voor elk model, ondersteund door ingenieurs en testcentra die rechtstreeks aan hen rapporteren. Deze structuur zorgt voor een naadloos en organisch ontwikkelingsproces binnen elke Tech Unit.
Kia intensiveert ook de inspanningen om de ontwikkelings- en productiecapaciteiten voor EV's te vergroten, waardoor het concurrentievermogen op het hoogste niveau wordt gewaarborgd.
De EV-organisatie, inclusief het Electrified Propulsion Engineering Design Center en Electrified Propulsion Test Center, opereert nu rechtstreeks binnen de TVD-divisie, waardoor een flexibele besluitvorming mogelijk wordt en innovatie wordt gestimuleerd.
Kia heeft ook speciale onderzoeksorganisaties opgericht die zich richten op het maximaliseren van het elektrische bereik en de veiligheid van EV’s.
Vehicle SW Tech Unit om toonaangevende SDV’s te ontwikkelen
De nieuwe Vehicle SW Tech Unit staat onder directe leiding van de nieuwe CTO. Deze afdeling zoekt naar de meest efficiënte manier voor Kia om versneld over te stappen op Software Defined Vehicles (SDV’s).
Om consistentie in softwareontwikkeling te garanderen en een robuuster ontwikkelingssysteem te creëren zijn het Autonomous Driving Center, het Vehicle Control Development Center en het Digital Engineering Center geïntegreerd in de nieuwe Vehicle SW Tech Unit, die voorheen alleen bestond uit het Electronics Development Center en Infotainment Development Center. Door deze software gerelateerde organisaties samen te brengen in één Tech Unit, verwacht Kia een organische samenwerking tussen de afdelingen te bereiken en middelen efficiënter in te kunnen zetten.
De Vehicle SW Tech Unit gaat zich specifiek richten op de elektronische architecturen en geïntegreerde besturingsstrategie voor de nieuwe modellen van Kia. Het zal ook nauw samenwerken met de SDV-divisie en 42dot om de SDV-strategie met succes uit te rollen.
De voertuigbesturingssystemen zijn op basis van de Domain Centralized Architecture verdeeld in vier domeinen. Door deze structuur wordt het voertuigbesturingssoftwaresysteem volledig geïntegreerd en kunnen verschillende nieuwe features via OTA-updates worden verkregen.
Kia ontwikkelt ook software en aanverwante apparaten vanuit het perspectief van een holistische gebruikerservaring (Holistic UX), waarbij mobiliteitsoplossingen zijn verbonden met smartphones onder één besturingssysteem.
Mobility Engineering and Tech Acceleration (META) Tech Unit om productinnovatie te stimuleren door middel van platforms
De META Tech Unit is een organisatie die is opgericht om de ontwikkeling van innovatieve producten van de volgende generatie te leiden. De divisie bestaat uit het Mobility Tech Center, het Vehicle Performance Tech Center, het Vehicle Architecture Development Center en het Materials Research & Engineering Center.
Het nieuwe Mobility Tech Center wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van toekomstige innovatieve technologieën en mobiliteitsconcepten en voor het veiligstellen van architectuurtechnologieën van de volgende generatie. Het eveneens nieuw opgerichte Vehicle Performance Tech Center is verantwoordelijk voor de grootschalige toepassing van baanbrekende technologieën voor high-performance modellen.
Met deze nieuwe opzet gaat Kia naar verwachting de volledigheid en snelheid van het architectuurontwikkelingsproces verhogen en tegelijkertijd de winstgevendheid verbeteren.
De integratie van het Vehicle Architecture Development Center in de META Tech Unit is belangrijk omdat het een ontwikkelingsomgeving creëert op basis van platforms waardoor technologieën van de volgende generatie naadloos kunnen worden ingezet in de massaproductie.
Onafhankelijke R&D- en ontwerpcentra voor onafhankelijk onderzoek
Kia heeft bewust ook een onafhankelijke R&D-structuur behouden voor een aantal Design Centers en business units, zoals bedrijfswagens, batterijen, robotica en waterstofbrandstofcellen. Deze afdelingen rapporteren rechtstreeks aan de nieuwe CTO en blijven onafhankelijk opereren met als doel het concurrentievermogen te verbeteren.
Innoveren om te groeien
Kia heeft in de afgelopen decennia de gezamenlijke R&D-inspanningen steeds verder verenigd binnen de groep om technologisch leiderschap te bereiken. Dit heeft geresulteerd in een aanhoudend sterke groei van het merk wereldwijd, met name op het gebied van elektrische modellen.
De nieuwste organisatieveranderingen gaan de positie van Kia in de toekomstige mobiliteitswereld verder versterken en de transformatie naar een aanbieder van slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen versnellen.
Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.