Breukelen,
03
maart
2022
|
20:06
Europe/Amsterdam

Kia presenteert roadmap 2030: leidende rol op gebied van duurzame mobiliteit

  • Kia kondigt belangrijkste doelen aan in transformatie tot aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen
  • Kia versnelt elektrische transitie met als doel om 1,2 miljoen BEV’s te verkopen in 2030
  • In 2027 biedt Kia een gamma aan van 14 volledig elektrische auto’s
  • EV9 is in 2023 eerste Kia met nieuwe technologie voor autonoom rijden - 'connected car’-dienstenaanbod wordt fors uitgebreid 
  • Kia wil in 2030 het grootste PBV-merk ter wereld zijn; eerste PBV in 2025
Samenvatting

Kia Corporation heeft vandaag, tijdens de 2022 CEO Investor Day, de nieuwe roadmap 2030 gepresenteerd en een aantal strategische doelstellingen bekend gemaakt, waarbij het een leidende rol wil blijven spelen op het gebied van duurzame mobiliteit.

De roadmap bouwt voort op de succesvolle ‘Plan S’-strategie, die in 2020 werd aangekondigd. Met de roadmap worden nadere details bekend gemaakt over de wijze waarop Kia zijn doelstelling gaat bereiken om tevens aanbieder te worden van duurzame mobiliteitsoplossingen.

Deze visie wordt ondersteund door drie belangrijke pijlers – ‘people’, ‘planet’ en ‘profit’. Op basis van deze pijlers zal Kia ernaar streven de klantwaarde te vergroten en talenten te koesteren, de CO2-uitstoot te verminderen met inachtneming van het milieu, en winst te genereren terwijl het werkt als een verantwoordelijke onderneming.

Kia presenteert vier belangrijke bedrijfsdoelen voor 2030. Deze kerndoelen zijn: het versnellen van de elektrificatie en het bereiken van een jaarlijkse verkoop van 1,2 miljoen BEV’s in 2030; het verkopen van 4 miljoen voertuigen wereldwijd in 2030, waarvan 2 miljoen milieuvriendelijk; nieuwe toepassingen van ‘connected car’-mogelijkheden en technologie voor autonoom autorijden verder uitbreiden op alle nieuwe modellen én de nummer 1 worden op de wereldmarkt van PBV’s (Purpose Built Vehicles) in 2030.

Ho Sung Song, CEO van Kia Corporation: “Kia ondergaat een transformatie op grote schaal, waarbij de doelstellingen van het bedrijf zijn veranderd, en een nieuw logo, nieuwe producten, een nieuw design en een nieuwe strategie zijn gepresenteerd. Om ons te ontwikkelen tot aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen, versnellen we de transitie naar toekomstige businessmodellen. Met deze benadering, richten we ons nog meer op de klant en streven we een dynamische transformatie na.”

In de twee jaar na de lancering van de Plan S-strategie, heeft Kia zich ontwikkeld als leider op het gebied van elektrische voertuigen, en boekte het in 2021 de grootste bruto omzet en bedrijfswinst uit de geschiedenis van het bedrijf. Kia heeft als doel om dit positieve momentum in de komende jaren voort te zetten.

Jaarlijkse verkoop van 4 miljoen auto’s

Kia heeft als doelstelling om in 2022 3,15 miljoen auto’s te verkopen en wil dat aantal tot aan 2030 hebben verhoogd tot 4 miljoen. De verkoop van milieuvriendelijke modellen (inclusief BEV’s, plug-in hybrides (PHEV’s) en hybrides (HEV’s) is speerpunt bij de groei van het merk. Kia wil het aandeel van deze modellen, van 17 procent in de wereldwijde verkopen in 2022, laten groeien naar 52 procent in 2030.

Op de belangrijkste markten met een strenge milieuwetgeving en een toenemende vraag naar EV’s – zoals Korea, Noord-Amerika, Europa en China – stelt Kia een aandeel van 78 procent voor milieuvriendelijke auto’s in 2030 ten doel.

BEV-aanbod groeit naar 14 modellen in 2027

Kia versnelt de transitie naar EV’s om zijn positie als leidende EV-aanbieder te verstevigen.

Vanaf 2023 gaat Kia jaarlijks ten minste twee nieuwe BEV’s introduceren. In 2027 bestaat het totale aanbod BEV’s uit 14 verschillende modellen. Vergeleken met het eerdere plan om in 2026 elf verschillende BEV’s te bouwen, voegt Kia ook nog twee elektrische pick-ups en een nieuw instapmodel aan haar modellengamma toe.

Kia onderstreept zijn rol als leidende partij op het gebied van EV’s met een nieuw elektrisch topmodel, de EV9. Deze EV wordt in 2023 onthuld. Hoewel de EV9 een grote SUV is met een lengte van ongeveer 5 meter, levert de auto indrukwekkende prestaties, met een acceleratie van 0-100 km/h in vijf seconden en een actieradius van ongeveer 540 km op een volle acculading. In 6 minuten kan de accu voor 100 kilometer worden opgeladen.

De EV9 is het eerste model van Kia met OTA (Over the Air) en FoD (Feature on Demand) services, waarmee de klant naar eigen behoeften kan kiezen uit verschillende softwarefuncties. De EV9 is daarnaast het eerste model dat wordt voorzien van de geavanceerde technologie voor autonoom rijden.

1,2 miljoen BEV’s in 2030

Kia gaat de verkopen van BEV’s fors laten groeien, mede dankzij nieuwe modellen zoals de EV9. In 2026 plant het merk al 807.000 exemplaren te verkopen, en in 2030 naar verwachting zo’n 1,2 miljoen – een toename van 36 procent ten opzichte van de doelstelling die vorig jaar tijdens de CEO Investors Day werd aangekondigd. Kia verwacht dat meer dan 80 procent van de BEV’s in 2030 wordt verkocht in Korea, Noord-Amerika, Europa en China.

Om te kunnen voldoen aan het toenemende volume van BEV’s, krijgen verschillende productiefaciliteiten een nieuwe rol toebedeeld. Korea is centrum voor research en ontwikkeling van EV’s, terwijl andere locaties zich richten op de strategische productie van EV’s voor elke afzonderlijke markt.

Zo worden in Europa vanaf 2025 bijvoorbeeld kleine en middelgrote EV’s gebouwd. In de Verenigde Staten, waar middelgrote SUV’s en pick-ups populair zijn, worden de elektrische versies van deze modellen lokaal gebouwd. Volgend jaar gaat Kia middelgrote elektrische modellen in China bouwen, en vanaf 2025 worden in India kleine en middelgrote EV’s geproduceerd.

Kia werkt aan een strategie om te voldoen aan de grote vraag naar accu’s, waarbij de technologie voldoet aan de verwachte toename in de energiebehoefte. Als gevolg van de groeiende EV-verkopen, stijgt deze van 13 GWh tot 119 GWh in 2030.

Kia gaat accu’s leveren via een joint venture die in Indonesië is opgericht voor de productie van cellen, en zet gelijktijdig een wereldwijde samenwerking met accuproducenten op.

Het bedrijf ontwikkelt daarnaast accu’s waarvan de energiedichtheid in 2030 met 50 procent is toegenomen, en de kosten met 40 procent zijn teruggedrongen.

Product strategie gericht op ‘Connected car’ en technologie voor autonoom autorijden

Kia wil op vier vlakken een leidende rol binnen de mobiliteitsindustrie gaan spelen: ‘connected car’ services, autonoom rijden, performance en design.

Vanaf 2025 worden alle nieuwe modellen van Kia voorzien van innovatieve ‘connected car’-functies. Door de beschikbaarheid van de nieuwste Over the Air-software en Feature-on-Demand-services, kunnen kopers van elke nieuwe Kia hun auto up-to-date houden. Kia verwacht dat deze services een belangrijke rol gaan spelen op tal van mobiliteitsgebieden zoals autodelen, het aanbieden van vervoersdiensten en bezorgdiensten.

De EV9 is het eerste model van Kia dat leverbaar wordt met autonome rijfuncties op Level 3.  Deze technologie ondersteunt prestatie-optimalisatie via draadloze updates en wordt verder verbeterd naarmate de technologie zich door ontwikkelt. Het omvat onder meer Highway Driving Pilot, waarmee het mogelijk is om zonder inbreng van de bestuurder over de snelweg te rijden.

Vanaf 2026 zijn alle nieuwe modellen voor de belangrijkste markten beschikbaar met Level 3 autonome rijfuncties. Voor de lange termijn wil Kia deze technologie verder door ontwikkelen en implementeren voor volledig autonoom rijden.

Kia gaat ook meer ‘high performance’-modellen ontwikkelen. De nieuwe EV6 GT is het eerste model van een brede, nieuwe line-up.

Een leidende rol op de wereldwijde markt voor PBV’s

Als klantgericht bedrijf gaat Kia flexibele mobiliteitsdiensten bieden die de uiteenlopende behoeften van mensen en bedrijven weerspiegelen. Een belangrijk onderdeel van Kia's werk op dit gebied zal zich richten op PBV.

Kia is één van de ‘first movers’ op de wereldwijde PBV-markt en is van plan marktleider te worden. De vraag naar bezorg- en logistieke diensten is aanzienlijk toegenomen na de versnelling van e-commerce tijdens de Covid-19-pandemie.

Het uiteindelijke doel van een PBV (Purpose Built Vehicle) is om gespecialiseerde voertuigen aan klanten te leveren op basis van hun specifieke behoeften. Daartoe is Kia van plan een speciaal PBV-communicatiekanaal op te zetten dat snel en nauwkeurig kan reageren op de eisen van de klant. Kia streeft ook naar een geïntegreerd dataplatform om op maat gemaakte diensten en oplossingen te bieden volgens de diverse bedrijfsmodellen van haar PBV-klanten, op gebieden zoals het opladen, onderhouden en beheren van voertuigen.

Kia ontwikkelt momenteel PBV-versies op basis van de bestaande modellen zoals de Niro Plus, die later dit jaar wordt geïntroduceerd. De Niro Plus is gebaseerd op de Niro en kan onder meer worden ingezet voor taxidiensten.

Op de middellange termijn komt Kia met PBV’s op basis van een flexibel, skateboard-achtig EV-platform, waarvan de lengte en de vorm kan worden aangepast op de behoeften van de klant.

Kia lanceert de eerste op maat gemaakte PBV in 2025. Dit voertuig heeft een formaat dat vergelijkbaar is met een middelgrote auto. Met dit model biedt Kia zijn klanten voor een termijn van 600.000 kilometer ultiem gebruiksgemak, en dankzij de toepassing van Over the Air-services en technologie voor autonoom rijden kunnen de operationele kosten verder worden teruggedrongen. Kia breidt het aanbod vervolgens nog verder uit met kleine tot grote voertuigen, die in potentie een alternatief kunnen vormen voor openbaar vervoer en zelfs gebruikt kunnen worden als mobiel kantoor.

Financiële doelstellingen voor 2026: groeiende winstgevendheid van EV’s en nieuwe businessmodellen

Kia heeft tijdens de CEO Investor Day ook de financiële doelstellingen aangekondigd voor de middellange en lange termijn. In 2026 stelt Kia zich een bruto omzet van 120 biljoen KRW ten doel, met een winst van 10 biljoen won. Kia wil in 2026 een marktkapitalisatie bereiken van 100 biljoen KRW – ten opzichte van de 33 biljoen KRW in 2021, het drievoudige.

Daarnaast verwacht Kia dat de bijdrage van alle geëlektrificeerde modellen op de winst in 2026, 52 procent is – meer dan de winst die wordt behaald met modellen voorzien van een verbrandingsmotor.

Om deze doelen te bereiken, gaat Kia niet alleen de verkopen van geëlektrificeerde modellen vergroten, maar ook de winstgevendheid verbeteren, door nieuwe verkoop- en winststructuren te ontwikkelen met de commercialisatie van nieuwe bedrijfstakken en technologie.

In de komende vijf jaar investeert Kia in totaal 28 biljoen won, 5 biljoen won meer dan aanvankelijk was gepland. Van dit bedrag wordt 46 procent geïnvesteerd in toekomstige projecten, meer dan een verdubbeling van de 19 procent die in 2021 werd geïnvesteerd.

Kia blijft zich inzetten in Environment Social Governance (ESG) management. Kia heeft in 2020 een roadmap gepresenteerd voor ESG management op de middellange en lange termijn, met als doelstelling CO2-neutraal te opereren in 2045.

Kia neemt ook actief deel in de next-generation projecten van Hyundai Motor Group, zoals Advanced Aviation Mobility (AAM) en robotica. Meer specifiek richt Kia zich op het creëren van een synergie tussen de AAM-activiteiten van de Group en de eigen PBV-activiteiten.

# # #

De strategie van Kia voor de middellange en lange termijn

Onderwerp

Strategie

Verkopen

wereldwijd

2022 : 3,15 miljoen eenheden (13,5% toename t.o.v. verkoopaantal in 2021)

2030 : 4 miljoen eenheden (27% toename t.o.v. 2022)

2030 : Milieuvriendelijke modellen hebben aandeel van 52% in totale verkopen

2030 : Op belangrijkste markten (Korea, Noord-Amerika, Europa, China) hebben milieuvriendelijke modellen een aandeel van 78% in totale verkopen

Elektrificatie

2027 : Kia heeft een line-up van BEV’s die uit 14 modellen bestaat (aanvankelijk plan: 11 modellen in 2026)

2022 : BEV verkoopdoel van 160.000 eenheden, 5% van jaarlijkse verkoopdoelstelling

2026 : BEV verkoopdoel van 807.000 eenheden, 21% van totale jaarlijkse verkopen

2030 : BEV verkoopdoel van 1,2 miljoen eenheden, 30% van totale jaarlijkse verkopen

※ Productie EV’s in V.S., Europa, China, India en Korea

Productstrategie

Technologie voor autonoom rijden 

2025: 100% van alle nieuwe voertuigen worden geïntroduceerd als ‘connected car’

2026: 100% van alle nieuwe voertuigen worden op belangrijkste markten geïntroduceerd met technologie voor autonoom rijden

PBV-strategie

Korte termijn: introductie van PBV’s op basis van bestaande modellen (Ray 1-zitter bestelwagen, Niro Plus, etc.)

Middellange tot lange termijn: introductie van eerste PBV’s op skateboard EV-platform

Financiële

Doelen

2022 : ▲Bruto omzet KRW 83,1 biljoen ▲Winst KRW 6,5 biljoen

2026 : ▲Bruto omzet KRW 120 biljoen ▲Winst KRW 10 biljoen

2026 : Marktkapitalisatie doel KRW 100 biljoen

2026 : Bijdrage BEV’s aan bedrijfswinst 39%, bijdrage milieuvriendelijke modellen op bedrijfswinst 52%

Investeringen /

Dividendbetaling

2022~2026 : Investering van KRW 28 biljoen (een extra KRW 5 biljoen t.o.v. aanvankelijke plan)

2026 : Investeringen in future business is naar verwachting 43% van totale investeringen

Opmerkingen voor redacteuren

*Alle technische informatie in dit persbericht is correct op het moment van schrijven (3 maart 2022) en gebaseerd op de verwachte cijfers die moeten worden gehomologeerd. De definitieve bevestiging is in afwachting van homologatie.

* Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen die zijn gebaseerd op huidige verwachtingen over mogelijke toekomstige gebeurtenissen. Onze werkelijke resultaten kunnen door verschillende factoren verschillen

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.