Breukelen,
17
mei
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Kia maakt grote stap in schaalbare duurzaamheid met nieuwe EV9

  • Kia past voortaan 10 duurzame must-haves toe op alle nieuwe modellen om op grote schaal te vergroenen
  • Nieuw beleid maakt deel uit van de Design Sustainability Strategy, die onder meer is gericht op de afbouw van leertoepassingen en de grootschalige inzet van nieuwe biobased materialen
  • Kia wil de uitstoot op korte termijn verder verminderen en in 2045 CO2-neutraal zijn in de gehele waardeketen

Kia werkt voortaan met een lijst van 10 duurzame must-haves die elk nieuw te introduceren model dient te bevatten. Kia heeft een lange geschiedenis in het integreren van duurzame materialen in verschillende modellen. Zo was het interieur van de Kia Soul EV in 2014 al voorzien van interieurmaterialen op basis van bioplastic en biovezels uit suikerriet. Kia heeft de toepassing van duurzame materialen sindsdien verder opgeschaald en gebruikt naast plantaardige componenten onder meer gerecycled PET en afgedankte visnetten.

Om een duurzame productie verder op te schalen, en daarmee een belangrijke stap te maken richting de te bereiken CO2-neutraliteit vanaf 2045, geeft Kia vandaag meer informatie vrij over haar overkoepelende Design Sustainability Strategy. De strategie is erop gericht om duurzaamheid op grote schaal te realiseren en tegelijkertijd de beste materiaaloplossingen te vinden voor alle nieuwe modellen.

De eerste recente actie die Kia op dit vlak onderneemt is de uitfasering van het gebruik van leer in alle nieuwe modellen.

De tweede actie is de samenstelling van een lijst van 10 duurzame must-haves die elk nieuw te introduceren model dient te bevatten. De EV9, het nieuwe elektrische topmodel dat is gebaseerd op het baanbrekende E-GMP platform, is de eerste Kia waarin alle 10 must-haves zijn terug te vinden.

Kia blijft continu investeren in test- en ontwikkelingsprogramma's om de implementatie van biomaterialen verder te versnellen, waarmee het merk haar toewijding aan het bevorderen van duurzame technologieën onderstreept.

De 10 duurzame must-haves van de EV9

1. Bioplastic

Bioplastic is een veelbelovend en innovatief type plastic dat kan worden geproduceerd met behulp van een verscheidenheid aan hernieuwbare biomassabronnen, zoals plantaardige oliën, maïsextract, zaagsel en suikerriet. Het gebruik van bioplastic helpt niet alleen om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, maar biedt ook de extra voordelen van een gediversifieerde inkoop en de toepassing van ongewenste chemicaliën.

Het duurzamere bioplastic is veelzijdig en daarmee zeer goed geschikt om te worden toegepast in interieurcomponenten. Of het nu gaat om dashboardonderdelen, de middenconsole of decoratieve panelen, overal in de EV9 is bioplastic terug te vinden.

2. Post-consumer materiaal (PCM)

Post-consumer material (PCM) is plastic dat is gemaakt van gerecyclede, bestaande producten in plaats van nieuw gewonnen grondstoffen. Het revolutionaire materiaal heeft verschillende voordelen die zich uitstrekken over de gehele productiecyclus. De toepassing van dit gerecyclede materiaal vermindert de hoeveelheid plastic afval die op stortplaatsen belandt, of het milieu vervuilt, aanzienlijk. Kia past PCM met name toe in de deurbekleding van de EV9. 

3. Bio-PU

Kia ziet biopolyurethaan (PU) als optimale oplossing om leer geleidelijk uit te faseren en daarmee de CO2-emissies te verminderen en plantaardige componenten te integreren om een duurzamer evenwicht te bereiken.

Bio-PU is niet alleen een duurzaam alternatief, maar zorgt ook voor een comfortabele zitervaring. Het zeer zacht aanvoelende materiaal is zorgvuldig ontwikkeld om een uitstekende ondersteuning, demping en duurzaamheid te bieden. Bio-PU is met name terug te vinden in de stoelbekleding van de nieuwe Kia EV9.

4. Gerecyclede PET-stof

Polyethyleentereftalaat (PET) is een van de gemakkelijkst te recyclen kunststoffen ter wereld, waardoor het ideaal is voor verschillende duurzame toepassingen, van waterflessen tot kleding.

Met zijn goede weerstand tegen schokken, vocht en oplosmiddelen is dit de ideale stof om oppervlakken in het interieur mee te bekleden. Voor een nog grotere impact, maakt Kia ook gebruik van gerecycled garen om de PET-stof  samen te stellen, waardoor het duurzame karakter van het interieur van de nieuwe Kia EV9 wordt gegarandeerd.

Dit materiaal is terug te vinden in tal van delen van het interieur van de EV9, waaronder de hemelbekleding, zonnekleppen en hoofdsteunen. Elke EV9-interieur bevat minstens 70 gerecyclede flessen.

5. Gerecycled PET-tapijt

Kia maakt voor de tapijten gebruik van 100 procent gerecycled PET. Het merk gaat als basismateriaal ook gebruik maken van gerecyclede visnetten, waarmee wordt bijgedragen aan het oplossen van het ernstige probleem van weggegooide en verloren visnetten die het zeeleven over de hele wereld verwoesten. Elk jaar belandt ongeveer 640.000 ton vistuig in de oceanen, met de dood van onder meer vogels, walvissen en zeehonden als gevolg.

Door visnetten op te vangen en te recyclen, werkt Kia niet alleen aan het verminderen van het binnendringen van plastic deeltjes in het water als ze afbreken, maar ook aan het beperken van de impact die ze hebben op de cruciale ecosystemen van onze oceanen.

De bodem van de nieuwe Kia EV9 is bekleed met tapijt dat is gemaakt van gerecycled PET en visnetten.

6. Bio PU-schuim

Polyurethaanschuim (PU) is een veelzijdig materiaal dat breed kan worden toegepast. De uitstekende duurzaamheid en compressie-eigenschappen maken het ook een ideale keuze voor een comfortabele demping in een breed scala aan toepassingen, zoals meubels, beddengoed en schoeisel.

Het Bio PU-schuim dat Kia gebruikt is gemaakt met behulp van natuurlijke oliën en heeft de veerkracht en soepelheid van standaard polyurethaan, maar dan met een verminderde impact op het milieu. Het bio PU-schuim is terug te vinden in de hoofdsteunen van de nieuwe Kia EV9.

7. Biologische verf

Biologische verf is duurzamer dan alternatieven die zijn gemaakt van ruwe olie en leidt tot minder chemisch afval dat normaal gesproken voortkomt uit het productieproces.

De biologische lak van Kia wordt gemaakt van een plantaardige koolzaadolie, die veel wordt gebruikt in de voedingsmiddelen-, biobrandstof-, verf-, cosmetica- en farmaceutische industrie.

In de EV9 is bioverf terug te vinden op de bedieningspanelen in de portieren. 

8. BTX-vrije verf

Kia heeft de schadelijke milieueffecten van het gebruik van de combinatie van benzeen, tolueen en xyleen proactief aangepakt door een duurzame oplossing te kiezen: BTX-vrije lakken.

BTX-vrije lak biedt dezelfde hoogwaardige afwerking van reguliere verf terwijl het gebruik van vervuilende chemicaliën wordt geminimaliseerd. Bijna alle interieurcomponenten van de nieuwe Kia EV9 zijn afgewerkt met BTX-vrije lak, behalve de bedieningspanelen in de portieren, die zijn uitgevoerd met biologische verf.

9. Gerecycled PET-garen

Polyethyleentereftalaat (PET) wordt óók toegepast in het garen dat wordt gebruikt voor bepaalde interieurmaterialen. Dit gerecyclede PET-garen is terug te vinden in de stiksels van de stoelen van de EV9. 

10. Gerecycled PET-vilt

Ook vilt kan tegenwoordig worden gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Dit materiaal is niet alleen zacht en duurzaam, maar heeft als bijkomend voordeel dat het ook een goede akoestische absorptie biedt en daarmee de overdracht van geluid dempt voor een nog stiller interieur. Gerecycled PET-vilt is onder meer toegepast in de bekleding van de hoedenplank van de nieuwe Kia EV9.

Over Kia

Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.