Breukelen,
11
december
2020
|
22:49
Europe/Amsterdam

Kia hard op weg naar leiderschap in elektrische mobiliteit

  • Elektrificatie aan de basis van succesverhaal van Kia
  • Transformatie naar emissievrije mobility provider in volle gang
  • E-GMP: nieuw en innovatief platform voor elektrische auto’s met een range van meer dan 500 kilometer
Samenvatting

Kia heeft in Nederland z’n beste jaar ooit. Ondanks de uitdagende omstandigheden wist het merk in 2020 fors te groeien met als resultaat een nummer 1 positie in verschillende maanden. Year-to-date is Kia het op één na grootste automerk van Nederland. Een van de belangrijkste pijlers onder het succes van Kia is de grote line-up van geëlektrificeerde auto’s. Niet eerder kozen zo veel, vooral zakelijke rijders voor een van de modellen uit het brede en emissievriendelijke portfolio van het merk. Naast volledig elektrische modellen als de e-Soul en e-Niro heeft Kia inmiddels meerdere Mild-Hybrids, twee Hybrids (Niro en Sorento) én vier stekkerhybrides in het gamma: de XCeed, Ceed Sportswagon, Niro en Sorento Plug-in Hybrid (verwacht maart 2021).

Het nu al brede aanbod van geëlektrificeerde auto’s is nog maar het begin van de transitie van Kia naar een toonaangevende aanbieder van emissievriendelijke mobiliteit op maat. Met de ‘Plan S’-strategie ligt Kia vol op koers richting een emissievrije toekomst. Recentelijk nog gaf Kia een preview van zeven volledig elektrische modellen die opeenvolgend tussen nu en 2027 op de markt worden gebracht.

De nieuwe generatie elektrische auto’s wordt gebaseerd op het gloednieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP) dat veel voordelen biedt, waaronder een nog grotere flexibiliteit bij de ontwikkeling, hoge rijprestaties, een groter bereik, nog meer binnenruimte en ongekende laadprestaties. Het nieuwe platform is gemakkelijk aan te passen en daardoor uitermate geschikt om het EV-aanbod op korte termijn verder uit te breiden. De eerste volledig elektrische Kia op dit platform - met projectnaam CV - komt volgend jaar al naar Nederland.

Innovatief oplaadsysteem (800V en 400V)

Een van de grootste pluspunten van E-GMP is het innovatieve oplaadsysteem. Terwijl de meeste elektrische auto’s nu zijn voorzien van een 400V-systeem, krijgen de op E-GMP gebaseerde auto’s van Kia standaard een 800V-oplaadsysteem, dat ook 400V-opladen mogelijk maakt zonder dat er extra componenten of adapters nodig zijn. Het multi-oplaadsysteem bevat 's werelds eerste gepatenteerde technologie die de werking van de motor en omvormer regelt om het laden stabiel en snel te verhogen van 400V naar 800V.

Elektrische auto’s op basis van E-GMP hebben met een volle accu een actieradius van meer dan 500km (WLTP). Slimme technologie maakt het mogelijk om de accu in slechts 18 minuten tot 80 procent te snelladen. Zo kan in slechts vijf minuten een actieradius van 100 km worden bijgeladen.

Het nieuw ontwikkelde systeem maakt ook bidirectioneel laden mogelijk. Hierdoor kan een elektrische auto op basis van E-GMP overal andere elektrische apparaten (110/220V) voorzien van stroom. Met dit systeem kan zelfs ook een andere elektrische auto worden opgeladen.

Veel rijdynamiek en nog meer ruimte

E-GMP is in de basis een achterwielaangedreven platform. Er komen modellen beschikbaar in configuraties met achterwiel- of vierwielaandrijving, waarbij de laatste worden voorzien van een additionele motor en geavanceerde technologie die continu schakelt tussen achter- of vierwielaandrijving voor de beste prestaties onder alle omstandigheden.

E-GMP zorgt dankzij de lange wielbasis, de korte overhangen en een ruimtebesparende cockpit lay-out ook voor maximale binnenruimte. Het onder de vloer gemonteerde accupakket zorgt voor meer beenruimte voor de passagiers en maakt verschillende interieuropstellingen mogelijk.

Meer dan alleen elektrische auto’s

E-GMP speelt een belangrijke rol bij het verder vergroten van de leiderschapspositie van Kia op het gebied van emissievrije mobiliteit. De ‘Plan S’-strategie van Kia gaat echter verder dan alleen elektrische auto’s. Kia werkt onder meer ook aan roadmaps voor toekomstige mobiliteitsconcepten, met onder meer autonoom rijdende Purpose Built Vehicles. De Purpose Built Vehicle-markt is voor Kia een interessant nieuw domein waarin het merk nieuwe zakelijke doelgroepen wil gaan bedienen. De onlangs geïntroduceerde e-Soul Cargo, de eerste elektrische besteller van Kia, kan worden gezien als een voorloper op komende PBV’s.

Kia heeft al grote stappen gemaakt op het gebied van dienstverlening rondom de elektrische auto. De toetreding tot het Europese snellaadnetwerk van IONITY is de nieuwste stap van het merk op dit gebied. Samen met partner Plugsurfing biedt Kia Motors Nederland daarnaast verschillende laaddiensten aan waarmee tegen scherpe tarieven kan worden geladen bij zo’n 200.000 laadpunten in Europa. In de Kia Public Charging app hebben klanten ook de mogelijkheid om een abonnement te nemen op een exclusieve oplaadservice. Kia maakt tevens, samen met installatiepartner Abel&co, innovatieve laadoplossingen voor thuis of op kantoor mogelijk.

“Geëlektrificeerd rijden raakt bij Kia letterlijk in een stroomversnelling en we zijn trots op de geboekte resultaten”, zegt Ruben Keuter, General Manager Mobility Solutions bij Kia Motors Nederland. “We kijken met veel energie uit naar 2021, het jaar waarin we de eerste volledig elektrische Kia op het baanbrekende E-GMP platform gaan introduceren. En daar blijft het zeker niet bij want ‘Plan S’ stelt ons in staat om in de komende jaren niet alleen vele nieuwe elektrische auto’s te introduceren, maar ook innovatieve mobiliteitsconcepten uit te rollen.”

Over Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation is in 1944 opgericht en is de oudste autofabrikant van Korea. Kia produceert jaarlijks meer dan 3 miljoen auto’s in 14 productie- en assemblagefabrieken in vijf landen. Deze auto’s worden verkocht en onderhouden door een netwerk van distributeurs en dealers in meer dan 190 landen. Vandaag de dag biedt Kia werk aan meer dan 52.000 werknemers en de onderneming realiseert een jaaromzet van meer dan $50 miljard. Kia behoort tot de leiders in de overgang naar elektrische mobiliteit en ontwikkelt diensten om stedelijke uitdagingen over de hele wereld aan te pakken. De merkslogan - "The Power to Surprise" – staat voor de wereldwijde toewijding van het merk om de wereld te verrassen met opwindende, inspirerende producten en diensten die verwachtingen overtreffen.