Breukelen,
05
juli
2022
|
13:55
Europe/Amsterdam

Kia gaat waarschuwingssystemen testen om verkeersveiligheid te verbeteren

  • Safety Priority Services-project: bestuurders op basis van live data waarschuwen voor komend gevaar en naderende hulpdiensten
  • Systeem gebaseerd op al beschikbare waarschuwingsfuncties van Kia voor onder meer obstakels, ongevallen en slechte weersomstandigheden – met minimale afleiding voor bestuurder
  • Driejarige pilot loopt vooruit op nieuwe EU-wetgeving in 2025
Samenvatting

Kia onderzoekt geavanceerde nieuwe waarschuwingssystemen die zijn gebaseerd op technologie die nu al in huidige modellen beschikbaar is en die werken op basis van live data. De pilot maakt deel uit van het Safety Priority Services-project, een door de Nederlandse overheid geïnitieerd programma om de verkeersveiligheid te verbeteren, vooruitlopend op nieuwe EU-wetgeving die naar verwachting in 2025 van kracht wordt.

Kia onderzoekt in samenwerking met Hyundai, TomTom, ANWB, Inrix en Be-Mobile de mogelijkheden om bestuurders te waarschuwen voor naderende hulpdiensten. Omdat het in veel voorkomende situaties niet duidelijk is voor bestuurders van een auto waar de hulpdiensten zich precies bevinden op het moment dat ze een sirene horen, gaat het nieuwe waarschuwingssysteem  precies aangeven welk type hulpdienstvoertuig nadert en vanuit welke richting. Deze nieuwe technologie wordt in eerste instantie ingezet voor ambulances. In een later stadium wordt de pilot ook uitgebreid voor andere hulpdiensten.

Kia werkt ook aan de ontwikkeling van technologie die bestuurders kan waarschuwen voor andere onverwachte en potentieel gevaarlijke situaties. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gewaarschuwd voor naderende spookrijders, afgesloten rijstroken en opkomende files. Deze nieuwe technologie is een aanvulling op bestaande systemen die nu al beschikbaar zijn in verschillende Kia-modellen en die onder meer waarschuwen voor obstakels op de weg, wegwerkzaamheden, ongevallen en uitzonderlijke weersomstandigheden.

Terwijl de exacte criteria en vereisten nog door de Nederlandse regering moeten worden vastgesteld, streeft Kia ernaar om deze aanvullende waarschuwingen op te nemen in de bestaande infotainmentsystemen van de verschillende modellen. Een goede mix van audiovisuele en haptische waarschuwingen kunnen hierbij het bewustzijn vergroten en ervoor zorgen dat bestuurders te allen tijde de handen aan het stuur kunnen houden. Kia gaat tijdens de pilot onder meer feedback geven over de kwaliteit van de NDW-gegevens, zodat deze waar nodig kan worden verbeterd.

Sjoerd Knipping, Vice-President Product and Marketing bij Kia Europe: “We zijn altijd op zoek naar manieren om de veiligheid voor onze klanten en andere weggebruikers te verbeteren en we ontwikkelen hiervoor de meest geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. De deelname aan het Safety Priority Services-project helpt ons bij het realiseren van een ​​nieuwe reeks innovatieve waarschuwingssystemen die autorijden nog veiliger maken.”

Mark Harbers, de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het project: "98% van de automobilisten maakt al gebruik van digitale informatie tijdens het rijden. Verschillende pilots laten daarnaast zien dat het geven van waarschuwingen tijdens het rijden een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Ik omarm dit soort ontwikkelingen, mede omdat uit onderzoek blijkt dat bestuurders van auto’s en trucks dit soort waarschuwingen op prijs stellen en erop vertrouwen. Daarom gaan we deze samenwerking nu met zes organisaties aan en zorgen we ervoor dat zij veilig de juiste informatie verstrekken aan bestuurders."

Het Safety Priority Services-project heeft een looptijd van drie jaar, ter voorbereiding op een verwachte nieuwe verplichting om gegevens met betrekking tot waarschuwingen te gaan delen. Deze zal naar verwachting in 2025 in de Europese regelgeving worden vastgelegd.

download

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.