Breukelen,
25
augustus
2022
|
15:08
Europe/Amsterdam

Kia EV9 in laatste testfase vóór wereldpremière in 2023

  • Elektrische SUV van Kia wordt wereldwijd intensief getest op zowel verharde wegen als onverhard terrein 
  • Wereldpremière gepland voor eerste kwartaal van 2023 
Samenvatting

Kia is gestart met de laatste, intensieve testen van de EV9. De grote en volledig elektrische SUV, die in het eerste kwartaal van 2023 wordt gelanceerd, is het nieuwe vlaggenschip van het merk en gaat zorgen voor een revolutie in zijn segment. De EV9 is in 44 maanden tijd ontwikkeld om de nieuwe standaard te worden in design, prestaties, actieradius, rijdynamiek, technologie en comfort. Op elk van deze onderdelen wordt hij momenteel tot het uiterste getest in het R&D-centrum van Kia in Namyang (Korea). 

Tijdens deze laatste testfase wordt de EV9 onderworpen aan een groot aantal tests op onder meer heuvelachtig en ruw terrein. Op de kombaan en handling- en slipbanen worden de rijeigenschappen tot in detail beoordeeld. En op de speciaal aangelegde ‘Belgische wegen’ met de kenmerkende kasseien testen de engineers van Kia het rijcomfort en de bouwkwaliteit van de EV9. Net als elke andere Kia ondergaat de EV9 naast het testprogramma in het R&D-centrum ook intensieve testen op, en naast, de openbare weg. 

 Kia gaf vorig jaar tijdens de AutoMobility show in Los Angeles met de Concept EV9 een preview van het nieuwste topmodel. De opvallende SUV is geheel ontworpen volgens de ‘Opposites United’-designtaal en staat op het geavanceerde Electric Global Modular Platform (E-GMP) van het merk. 

 De Kia EV9 wordt onthuld in het eerste kwartaal van 2023 en is de tweede dedicated elektrische Kia na de baanbrekende EV6, die tal van belangrijke onderscheidingen heeft gewonnen, waaronder de prestigieuze titel ‘Europese Auto van het Jaar 2022’.  

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.