Breukelen,
22
december
2022
|
15:00
Europe/Amsterdam

Kia Europe blikt alvast terug op recordjaar

  • Europees marktaandeel tot en met november 2022 gestegen tot 5,0% 
  • Nieuwe modellen en focus op duurzaamheid en efficiency staan aan basis van succes
  • Kia Nederland stevent af op nummer 1-positie

Kia breekt in Europa ook in 2022 alle records. In een nog steeds turbulente markt met dalende autoverkopen wist Kia wederom meer auto’s af te zetten en daarmee het marktaandeel verder te vergroten. De vooruitgang wordt met name gedreven door de lancering van nieuwe geëlektrificeerde modellen, als onderdeel van de strategie om een toonaangevend wereldmerk te worden op het gebied van duurzame mobiliteit. 

Tijdens de eerste 11 maanden van 2022 verkocht Kia in Europa 509.193 auto’s, een stijging van 8,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De algemene autoverkopen daalden in de EU, de EVA en het VK met 5,8%. Kia heeft daarmee tot en met november een Europees marktaandeel van 5,0% behaald, een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van een eveneens zeer succesvol 2021 met een marktaandeel van 4,3%.

Ook in Nederland is 2022 voor Kia een nog beter jaar dan 2021 waarin het ook al records verbrak. Kia maakt in Nederland zelfs een goede kans om het best verkochte automerk van 2022 te worden.

Nu 2022 bijna voorbij is, kijkt Kia Europe alvast terug op een aantal hoogtepunten die hebben bijgedragen aan het beste jaar tot nu toe.

Nieuwe geëlektrificeerde modellen 

Een van de grootste aanjagers van het succes van Kia in Europa is de line-up van geëlektrificeerde modellen die ook in 2022 fors is uitgebreid. Een van belangrijkste in 2022 geïntroduceerde modellen is de volgende generatie Niro. De nieuwste versie van de bestverkochte auto van Nederland in 2021 combineert innovatieve technologie en uitzonderlijk gebruiksgemak met drie verschillende vormen van elektrificatie: Hybrid, Plug-in Hybrid of volledig elektrisch (EV).

Ander belangrijk nieuws in 2022 was de introductie van de Kia Sportage Plug-in Hybrid, een compromisloze en geëlektrificeerde SUV die een uitzonderlijk laag verbruik combineert met de geliefde eigenschappen die de Sportage al decennia tot een groot succes maken. De nieuwe Sportage PHEV heeft een elektrisch bereik van maximaal 78 km in de stad.

De meest tot de verbeelding sprekende Kia van 2022 is ook de meest krachtige Kia tot nu toe… de spectaculaire EV6 GT. Met zijn tweemotorige,  585 pk sterke aandrijflijn accelereert hij van 0 naar 100 km/u in slechts 3,5 seconden. En net als de andere EV6-uitvoeringen heeft hij een groot bereik en kan hij dankzij de 800V-oplaadtechnologie ultrasnel laden.

Ook de vernieuwde XCeed zag dit jaar het levenslicht. De nieuwste versie van de in Europa meest verkocht Ceed-variant valt op met zijn vernieuwde design, een aangepast interieur en een nieuwe sportieve uitvoering, de GT-Line. Het nieuwe model is verkrijgbaar als Mild-Hybrid en een Plug-in Hybrid, met een elektrisch bereik van maximaal 60 km.

Innovaties in de Europese productie

Kia boekte in 2022 niet alleen succes op het gebied van verkoop en marktaandelen. Zo heeft het bedrijf dit jaar ook de productie- en leveringsactiviteiten aangepast om ze beter bestand te maken tegen verstorende wereldwijde gebeurtenissen en om nog beter te voldoen aan de strenge interne richtlijnen op het gebied van duurzaamheid. 

Zo heeft het bedrijf onder meer de productielijn in Žilina, Slowakije, efficiënter gemaakt en duurzamere productietechnieken geïmplementeerd. Enkele voorbeelden van de vernieuwingen zijn de 40 robots voor spuit- en montagewerkzaamheden, en de recycling van het water dat wordt gebruikt in de spuiterij.

Focus op hernieuwbare energie en gebruikte accu’s

Kia Charge geeft Kia-rijders toegang tot een van 's werelds grootste openbare laadnetwerken met al 448.829 laadpunten in 28 Europese landen. De gebruikers hebben toegang tot laadpunten van alle grote operators via één enkel platform. Om de duurzaamheid van dit laadnetwerk verder te vergroten, is Kia in februari van dit jaar een nieuwe samenwerking aangegaan met Digital Charging Solutions (DCS), waarbij alle via Kia Charge geladen stroom wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet met groene stroom.

Een andere voorbeeld van de focus van Kia op het verder verkleinen van de impact van elektrische auto’s tijdens de gehele levensduur, is het in september aangekondigde plan om oude accu’s van elektrische auto’s te hergebruiken in 'Second Life'-batterij-energieopslagsystemen. Het plan is het resultaat van een nieuwe samenwerking met encore, een start-up van Deutsche Bahn, die gebruikte batterijpakketten van elektrische auto’s verwerkt in energieopslagsystemen. Eerder dit jaar onthulden de twee bedrijven een prototype van een Battery Storage-faciliteit op EUREF-Campus in Berlijn, volledig gemaakt van hergebruikte batterijmodules van de Kia e-Soul.

Jason Jeong, President van Kia Europe: “Het opnieuw uitvinden van ons merk en het op de markt brengen van bekroonde en zeer succesvolle geëlektrificeerde modellen resulteert in uitstekende cijfers. Hoewel we nog steeds te maken hebben met uitdagende marktomstandigheden, hebben we een solide basis gelegd om ons doel te bereiken, het leidende wereldmerk worden in duurzame mobiliteit.”

download
kia-a-year-in-review-2022

Over Kia

Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.

Bezoek voor meer informatie: nieuws.kia.nl.