Breukelen,
28
januari
2021
|
09:14
Europe/Amsterdam

Kia Europe benoemt Sjoerd Knipping tot Director Product and Planning

  • Nederlandse executive heeft meer dan twee decennia ervaring in automotive sector
  • Knipping verantwoordelijk voor implementatie van productmarketingstrategie en uitrol Kia UVO Connect
Samenvatting

Kia Europe heeft Sjoerd Knipping aangesteld als de nieuwe Director Product and Planning. Knipping werkt samen met het senior executive team vanuit het Europese hoofdkantoor van Kia in Frankfurt, Duitsland.

Knipping is verantwoordelijk voor het vormgeven van de nieuwe productstrategie van Kia Europe, onderdeel van de herlancering van het merk. Kia staat aan de vooravond van de introductie van een nieuwe generatie modellen, waaronder zeven volledig elektrische auto’s die tegen 2027 allemaal op de weg rijden. Knipping gaat ook bijdragen aan de ontwikkeling en uitrol van een ​​digitaal platform op het gebied van connectiviteitstechnologie en Kia UVO Connect (KUC).

Knipping brengt meer dan twintig jaar ervaring in de automotive wereld met zich mee en heeft sinds 2011 met succes verschillende marketing- en salesfuncties voor Kia Nederland bekleed, waaronder zijn laatste functie als Commercieel Directeur.

Over zijn benoeming tot Director Product and Planning voor Kia Europe zegt Knipping: “Ik ben blij - en tegelijkertijd erg trots - dat ik deze unieke kans aangeboden krijg. In de afgelopen jaren heeft Kia niet alleen in Nederland, maar ook in Europa een stevige plek verworven in de top van de bestverkochte automerken. Dit succes is te danken aan de uitstekende mix van een veelzijdig en goed gepositioneerd modellengamma, de onovertroffen fabrieksgarantie van 7 jaar en onze sterke dealerorganisatie. Kia heeft zich daarnaast ook ontwikkeld tot een belangrijke speler op het gebied van elektrische mobiliteit.”

“Ik kijk ernaar uit om de uitdaging op pan-Europees niveau aan te gaan en het succesverhaal voort te zetten."

Managing Director Léan Verstoep van Kia Nederland kijkt terug op een succesvolle periode met Knipping: “Ik wil Sjoerd namens het gehele team van Kia Nederland bedanken voor de fijne samenwerking en al datgene wat hij heeft gebracht in de afgelopen 9 jaar. Een periode waarin ons merk, mede door zijn inspanningen, een vaste waarde is geworden in de top van de Nederlandse automarkt. Zijn kwaliteiten op het gebied van marketing en sales zijn ook in Frankfurt niet onopgemerkt gebleven. Daarnaast ben ik hem erkentelijk voor de initiatieven die hij heeft ontplooit op het gebied van aanvullende services in relatie tot onze geëlektrificeerde auto’s. Ik ben dan ook bijzonder trots dat hij deze unieke kans krijgt aangeboden.”

Jason Jeong, President bij Kia Europe sluit af: “We begeven ons in een zeer veelbelovende periode, net nu we zijn begonnen met de nieuwe strategische positionering van ons merk. We kijken uit naar een nieuw tijdperk waarin we een nieuwe generatie elektrische auto’s gaan introduceren, te beginnen met een hightech model dat later dit jaar al op de markt komt. De expertise van Sjoerd op dit gebied - evenals zijn rijke ervaring in alle facetten van de planning en pricing van automotive producten - zijn voor ons van onschatbare waarde nu onze Europese activiteiten in een stroomversnelling zijn geraakt."

Knipping, geboren in Amsterdam in 1973, studeerde af met een Master in International Business aan de Universiteit Maastricht en begon zijn carrière bij Ford Motor Company in Keulen, Duitsland. Nadat hij bij Ford verschillende posities had vervuld op het gebied van finance en pricing, en senior rollen heeft bekleed op het gebied van sales en marketing, kwam Knipping in 2011 bij Kia Nederland met de ambitie om het bedrijf in de top 5 van grootste automerken van het land te krijgen. In 2018 - het jaar waarin Kia 25 jaar in Nederland bestond - maakte het merk deze ambitie waar en nog geen twee jaar later, tijdens een uitdagend Corona-jaar, vergrootte Kia Nederland zijn marktaandeel tot een recordhoogte van 7,5%. Nederland speelt daarmee een belangrijke rol in het Europese succesverhaal van Kia.

Over Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, is al meer dan 75 jaar actief in de ‘movement’ industrie. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken.