Breukelen,
17
april
2020
|
08:44
Europe/Amsterdam

Kia breekt records in eerste kwartaal

  • Kia in Nederland succesvoller dan ooit
  • Europees marktaandeel met 3.7% verder gegroeid
  • Bijna 20% van in Europa verkochte Kia-modellen was geëlektrificeerd
  • Verkopen Ceed-familie met 18.8% gegroeid
Samenvatting

Kia kijkt terug op een zeer succesvol eerste kwartaal. In de eerste drie maanden van 2020 was Kia overall de nummer twee in de Nederlandse markt. Ook op Europees niveau scoorde Kia sterke cijfers, ondanks de uitdagende omstandigheden sinds de uitbraak van het Coronavirus.

Het marktaandeel van 7,6% is voor Kia het hoogste dat het merk ooit in een eerste kwartaal in Nederland heeft gehaald. Het modellengamma scoorde over de gehele linie goed tot uitstekend, met hoofdrollen voor de Picanto en Niro.

De Picanto, nog steeds de benchmark in het A-segment, stond op plek vijf van de best verkochte auto’s van Nederland. De registraties van de Niro stegen met 46,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De crossover van Kia, leverbaar als Hybrid, Plug-in Hybrid of volledig elektrisch, was in de eerste drie maanden van dit jaar de best verkochte geëlektrificeerde auto van ons land. Door deze aansprekende resultaten was de Niro over de maand februari tevens de best verkochte auto van Nederland!

Ook op Europees niveau brak Kia in het eerste kwartaal meerdere records. Het merk behaalde haar hoogste marktaandeel tot nu toe: 3,7% versus 3,2% in dezelfde periode in 2019. De geëlektrificeerde modellen van Kia hebben ook hier een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes. De verkopen van de hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische modellen van het merk zijn in de afgelopen drie maanden met 20,8% gestegen tot 21.340 stuks. De geëlektrificeerde modellen vertegenwoordigden bijna een vijfde van alle nieuwe verkopen van Kia in Europa. De totale Europese verkopen van Kia in het eerste kwartaal zijn vanwege de COVID-19-situatie weliswaar met 14,5% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar de totale Europese automarkt daalde veel sterker, met 26,3%.

De verkopen van de meest succesvolle modellenlijn van Kia stegen met maar liefst 18,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De modellen uit de Ceed-familie – Ceed hatchback, Ceed Sportswagon, ProCeed en XCeed – gingen 29.664 keer over de toonbank in de eerste drie maanden van 2020. Met de recentelijk geïntroduceerde Plug-in Hybrid versies van de Ceed Sportswagon en XCeed verwacht Kia het marktaandeel van de succesvolle Ceed line-up verder te kunnen laten groeien.

Naast de Ceed-familie, behoorden de Sportage (23.011 eenheden), de Niro (16.010), de Stonic (15.115) en Picanto (13.639) tot de top vijf van bestverkochte Kia-modellen in Europa.

Sjoerd Knipping, Commercial Director van Kia Motors Nederland B.V. is verheugd met de goede resultaten: “Kia maakt grote stappen. Ons succesvolle, al verregaand geëlektrificeerde modellengamma en onze geheel nieuwe merkstrategie werpen duidelijk zijn vruchten af. Momenteel staat ook bij Kia alles in het teken van de COVID-19-situatie en we doen er samen met onze dealers alles aan om onze klanten veilig de hoge servicegraad te bieden die ze van ons gewend zijn. Ondanks de nu onzekere situatie, blijven onze ambities onveranderd hoog en de tot nu toe in 2020 geboekte resultaten zijn veelbelovend”.