Breukelen,
20
januari
2023
|
09:48
Europe/Amsterdam

Kia breekt opnieuw records in Europa

  • 2022 marktaandeel van 4,8% in Europa, wederom flinke stijging ten opzichte van voorgaand jaar (4,3% in 2021)
  • Kia verkocht in Europa vorig jaar 542.423 auto’s, 7,9% meer dan in 2021
  • Recordprestaties van Kia in met 4,1% gedaalde Europese markt
  • Geëlektrificeerde modellen belangrijke pijlers onder verkoopsucces
Samenvatting

Kia brak in 2022 niet alleen in Nederland alle records, maar presteerde ook op Europees niveau ongekend sterk. Het merk wist in 2022 een Europees marktaandeel van 4,8% te realiseren, een forse stijging ten opzichte van het vorige record (4,3%) in 2021.  

Kia verkocht in 2022 in de EU, EFTA en het VK 542.423 auto’s, een stijging van 7,9% vergeleken met de 502.677 verkopen in 2021. De sterke groei staat in schril contrast met de krimp van de Europese personenautomarkt, die met 4,1% is gedaald. Een van de belangrijkste pijlers onder het succes in 2022 was de line-up van geëlektrificeerde modellen, die goed was voor bijna een derde van de Europese verkopen.

Nummer 1 in Nederland

Kia stond in 2022 in verschillende Europese landen in de top drie van bestverkochte automerken. In Nederland was het merk met een marktaandeel van 9,7% de onbetwiste nummer 1. In het VK realiseerde het merk een recordmarktaandeel van 6,2%, en verkocht het daarmee voor het eerst in dit land meer dan 100.000 auto’s. 

Ook in Polen en Spanje groeide Kia extra hard, met marktaandelen van 8% en 7,8%. Naast de nummer 1-positie in Nederland, haalde Kia ook een top drie-positie in Spanje, Polen, Zweden, Kroatië, Finland, IJsland en Slowakije.

Europees gezien was de line-up van Ceed-modellen vorig jaar de bestseller van het merk, met in totaal 137.347 registraties. Ook de Sportage won terrein, met in totaal 136.293 verkochte eenheden. De vorig jaar op twee na bestverkochte Kia in Europa was de Niro, met 80.461 registraties.

Hoge ambities voor 2023

Kia wil een leidend wereldmerk worden in slimme mobiliteitsoplossingen en heeft met de nieuwe strategie een solide basis gelegd om het doel te bereiken. Het merk komt dan ook dit jaar met veel nieuws, waaronder het nieuwe topmodel, de dedicated elektrische EV9 en nieuwe mobiliteitsdiensten. De organisatie heeft in 2022 ook hard gewerkt aan het veerkrachtiger maken van productie- en toeleveringsketen om nog flexibeler te kunnen inspringen op uitdagende omstandigheden. Het merk verwacht dan ook dit jaar nog beter te kunnen voldoen aan verdere stijgingen van de vraag.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.