Breukelen,
27
april
2023
|
01:30
Europe/Amsterdam

iF Design Award 2023: twee prijzen voor Kia

  • Company Branding Award in de categorie Communication voor merkidentiteit Kia
  • Kia Store Identity wint Shop / Showroom Interiors Award in de categorie Interior Architecture
Samenvatting

Kia heeft twee belangrijke onderscheidingen ontvangen tijdens de iF Design Award 2023. Het succes van het merk in de categorieën iF Design 'Company Branding' en 'Shop / Showroom Store Identity' is een erkenning van de jury voor de nieuwe richting die het merk in 2021 is ingeslagen op het gebied van klantervaring en design.

Het 'Movement that Inspires' ethos en de 'Opposites United' designfilosofie van Kia vormen de kern van elk onderdeel van de wereldwijde corporate identity en showroomstrategie van het merk. In combinatie met de nieuwe generatie modellen zoals de recent onthulde EV9, spelen de nieuwe merkidentiteit en designfilosofie een cruciale rol bij het versnellen van de transitie van Kia van een autofabrikant naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen.

'Movement that Inspires' staat voor de vastberadenheid van Kia om ruimtes te creëren waar klanten geïnspireerd raken en hun ideeën tot leven kunnen brengen. De 'Opposites United' designfilosofie van het merk is geïnspireerd op de contrasten in de natuur en de mensheid, waarbij het karakter van het ene element wordt gebruikt om het karakter van een ander element te versterken.

Eigentijdse huisstijl

Het logo van Kia symboliseert de zelfverzekerde nieuwe merkrichting van het merk en brengt 'Movement that Inspires' over via drie designconcepten: Symmetry, Rhythm en Rising. Het vertrouwen van Kia in het creëren van nieuwe klantervaringen door het bieden van futuristische producten en diensten wordt weergegeven door de symmetrie (Symmetry) van het logo. Rhythm vertegenwoordigt de belofte van het merk om onvermoeibaar door te gaan om aan de eisen en ambities van klanten te voldoen en om altijd te inspireren. Ten slotte illustreert het gedurfde stijgende (Rising) karakter van het logo de ambitie van het merk om nieuwe waarden te creëren voor de klant.

Het zelfverzekerde kleurenschema van Kia bestaat uit Midnight Black en Polar White. Deze twee primaire kleuren aan beide uiteinden van het kleurenspectrum brengen de waarden duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en slimme mobiliteit over. Ze stralen door dit contrast vertrouwen uit en verbeelden de heldere visie van het merk om te pionieren en nieuwe domeinen te betreden als een dienstverlener die meer biedt dan fysieke mobiliteit.

Sterke showroomidentiteit

De 'Opposites United' designfilosofie inspireert het vertrouwen en de visie die nodig zijn om elementen te combineren die normaal gesproken niet samengaan. Dit vermogen om creatieve contrasten te benutten om een uniek resultaat te bereiken komt perfect tot uiting in het baanbrekende design van de nieuwe showrooms van Kia, met visueel tegengestelde zones.

De futuristische zone waarin de auto’s zijn gepositioneerd heeft uitgesproken hoeken en achromatische kleuren, samen met stalen oppervlakken die elk model subtiel reflecteren om de zichtbaarheid en het gevoel van ruimte te optimaliseren. Bezoekers kunnen hier de auto’s ervaren als ware het kunstwerken zijn in een galerie. In de klantenzone draait het daarentegen om afgeronde randen, prachtig verlichte houten wanden, vloeren en plafonds en hoogwaardige met stof beklede meubels om een unieke, knusse en rustgevende sfeer te creëren waar klanten kunnen ontspannen.

Aanhoudend succes

De twee erkenningen die Kia heeft ontvangen bij de iF Design Award 2023 zijn de nieuwste van de vele tientallen awards die het merk in de afgelopen jaren heeft ontvangen. Kia nam recent nog een Red Dot Design Award in ontvangst voor de Niro Plug-in Hybrid en de Kia EV6 GT werd onlangs uitgeroepen tot '2023 World Performance Car'.

iF: een van de meest prestigieuze wereldwijde designprijzen

De iF Design Award, opgericht in 1953, is één van de meest prestigieuze designprijzen ter wereld en wordt elk jaar georganiseerd door het iF International Forum Design GmbH in Hannover, het oudste onafhankelijke designinstituut ter wereld.

Voor de awards in 2023 heeft de internationale jury van 133 designexperts in totaal 10.544 inzendingen uit 56 landen beoordeeld. De iF Design Award omvat verschillende categorieën waaronder Product, Communication, Packaging, Service Design, Architecture, Interior Architecture, User Experience (UX), User Interface (UI) en Professional Concepts. De prijswinnende designs zijn te bekijken op www.ifdesign.com.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.