Breukelen,
18
januari
2022
|
18:37
Europe/Amsterdam

Hoogste marktaandeel van Kia in Europa ooit

  • Kia-verkopen in Europa met 20,6% gestegen ten opzichte van 2020
  • Europees marktaandeel, met 502.677 verkochte auto’s, gestegen van 3,5% naar 4,3%
  • Europese verkoopmix van elektrische modellen was 45% in derde kwartaal
Samenvatting

2021 was niet alleen een topjaar voor Kia in Nederland, maar ook in de rest van Europa. Ondanks de uitdagende omstandigheden en een gedaalde automarkt zijn de Europese Kia-verkopen juist met 20,6% toegenomen, met als resultaat het hoogste marktaandeel ooit. Volgens de nieuwe data die vandaag door de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) zijn vrijgegeven, bereikte het Europese marktaandeel van Kia in 2021 een hoogtepunt van 4,3% (3,5% in 2020).

Kia verkocht vorig jaar in totaal 502.677 auto’s in Europa en wist aan de hoge vraag naar de gewilde modellen te voldoen door onder meer de inkoop van onderdelen snel te veranderen, en de processen aan te passen in de geavanceerde productiehub van het merk in Slowakije. De verkoopcijfers voor 2021 lagen dan ook slechts 168 eenheden lager dan de 502.845 die het merk verkocht in 2019, het jaar vóór het begin van de pandemie en het ontstane tekort aan halfgeleiders.

Met de herlancering van het merk in 2021 wil Kia een ​​toonaangevende aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen worden. De indrukwekkende resultaten van vorig jaar laten duidelijk zien dat het plan al direct vruchten afwerpt: in het derde kwartaal bereikte het aandeel van verkochte geëlektrificeerde modellen een hoogtepunt van 45%.

Jason Jeong, President van Kia Europe: “2021 was een zeer succesvol jaar voor Kia in Europa, met ons beste marktaandeel ooit als bewijs van het harde werk van ons team en de dealers. De bekroonde, ultramoderne line-up van Kia blijft de harten van Europese klanten veroveren dankzij de gewilde combinatie van design, prestaties en technologie. 2021 was ook het jaar waarin we ons merk opnieuw hebben uitgevonden en onze gedurfde ‘Opposites United’ designfilosofie hebben geïntroduceerd. De reacties op de nieuwste modellen met dit design, waaronder de nieuwe Sportage en de eerste dedicated elektrische Kia, de EV6, zijn ronduit positief en bewijzen dat we de goede weg zijn ingeslagen.”

Succes in Nederland

Nederland was in 2021 een van de best presterende Kia-markten. De verkoopstijging die Kia in 2020 realiseerde, werd geprolongeerd in 2021, terwijl ook de Nederlandse markt fors daalde en grote concurrenten tot wel 30 procent minder verkochten. Kia was vorig jaar dan ook op een haar na het grootste automerk. De absolute verkooptopper was de Niro, al twee jaar op rij met ruime afstand de bestverkochte auto van Nederland.

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.