Breukelen,
02
augustus
2022
|
15:14
Europe/Amsterdam

De nieuwe nummer 1: geen C- maar Ceed-segment!

  • Ceed-modellen van Kia bestverkochte C-segmenters van Nederland 
  • Ceed-familie belangrijke pijler onder nummer 1-positie van Kia 
Samenvatting

Kia Nederland kijkt terug op een zeer sterke maand juli. Terwijl de totale automarkt wederom fors daalde, leverde Kia nóg meer auto’s af dan in dezelfde maand vorig jaar. De voor Kia succesvolle zomermaand zorgde voor een verdere versterking van de year-to-date nummer 1-positie in Nederland. Met een marktaandeel van 9,8% ligt Kia per begin augustus zo’n 3.500 verkopen voor op de nummer twee. Een belangrijke pijler onder het succes van het merk is de Ceed, die in de eerste zeven van maanden van dit jaar de nieuwe nummer 1 is in het grote C(eed)-segment. 

Het succes van Kia wordt vaak in eerste instantie toegeschreven aan de gewilde Picanto en de twee jaar op rij bestverkochte auto van Nederland, de Niro. Modellen zoals de baanbrekende EV6 zijn echter, samen met de Ceed-familie, even zo belangrijke aanjagers van de gestage doch duurzame groei van het merk. De Ceed Hatchback en Sportswagon staan inmiddels aan de top van het C-segment.  

C-segment in Nederland still going strong 

Het C-segment is in Nederland al decennia lang een van de meest belangrijke autosegmenten, waarin met name veel stationwagons worden verkocht. Ondanks de sterke opkomst van de SUV en vele crossovers is het C-segment in de Nederlandse markt in de laatste jaren relatief stabiel gebleven, met een aandeel van zo’n 13% tot 15% van de totale markt. Kia staat inmiddels ook in  dit grote segment op 1 – in de eerste zeven maanden van dit jaar behaalden de Ceed Hatchback en Sportswagon samen een segmentaandeel van bijna 15%. Als de dynamische ProCeed, eveneens een C-segmenter, wordt meegerekend, heeft Kia een totaal aandeel van maar liefst 17%. De Ceed-familie van Kia heeft in Nederland sinds 2018 een zeer sterke groeicurve laten zien… de verkopen van deze modellen zijn sindsdien met 239% gestegen en Kia verwacht tegen eind dit jaar in het C(eed)-segment te zijn gegroeid met in totaal zo’n 350%. 

De zeven interessante feiten over de nummer 1 in het C-segment 

Na vele duizenden Ceed-modellen te hebben verkocht, is het tijd om de balans op te maken met zeven interessante inzichten:  

1. De Ceed-modellen zijn leverbaar met een groot aantal verschillende aandrijflijnen, variërend van zuinige T-GDi benzinemotoren tot plug-in hybriden. De verkoopmix in de eerste zeven maanden van dit jaar: 

  • 1.0 T-GDi 58% 
  • 1.5 T-GDi 32% 
  • 1.6 T-GDi 0,5% 
  • Plug-in Hybrid 9,5% 

2. De Ceed is er in vier verschillende gedaanten, variërend van de Ceed Hatchback en Sportswagon tot de dynamische ProCeed en XCeed. De verkoopmix in de eerste zeven maanden van 2022:   

  • Ceed Hatchback 12% 
  • Ceed Sportswagon 65% 
  • ProCeed 13% 
  • XCeed 11% 

Interessant feitje… op Europees niveau is de XCeed verreweg de meest verkochte uitvoering van de Ceed-familie.  

3. De Ceed-configurator biedt keuze uit een groot aantal carrosserielakken. De meest gewilde kleuren in 2022 tot nu toe zijn: 

  • Black Pearl 24% 
  • Penta Metal 22% 
  • Lunar Silver 14% 
  • Deluxe White 10% 
  • Blue Flame   6% 
  • Yucca Steel Grey   3% 

4. De Ceed wordt voornamelijk besteld met een handgeschakelde versnellingsbak (76%). 24% is besteld met een automatische transmissie. 

5. De Ceed-modellen zijn leverbaar in een groot aantal verschillende uitvoeringen. De luxe tot zeer luxe varianten zijn zeer gewild. In de eerste zeven maanden van 2022 was de bestverkochte uitvoering per model:  

  • Ceed Hatchback - DynamicLine  
  • Ceed Sportswagon - DynamicLine  
  • Ceed Sportswagon PHEV - DynamicPlusLine  
  • ProCeed - GT-Line  
  • XCeed - Black Edition  
  • XCeed PHEV - DynamicPlusLine

6. Andere interessante weetjes over de Ceed-verkopen in 2022 tot nu toe: 

  • Ruim 1 op de 4 Ceed-modellen is besteld als een sportieve GT-Line of nóg luxere GT-PlusLine 
  • 2 van de 3 ProCeeds is voorzien van een glazen schuif/-kanteldak 
  • 97% van alle Ceeds is voorzien van een 10,25” full map navigatiesysteem met Kia Connect 
  • Meer dan de helft van de Ceed-rijders zit er warmpjes bij met stoel- én stuurwielverwarming 

 7. De Kia Ceed-modellen zijn vooral gewild in de zakelijk markt en dat is terug te zien in de zeer goede restwaardes. Ruim 80% van de tot nu toe in Nederland in 2022 verkochte Ceeds is besteld door een leaserijder, fleet owner of andere zakelijke klant.   

# # # 

Over Kia
Kia (www.kia.com) is een aanbieder van mobiliteit en wil klanten wereldwijd door beweging inspireren. Kia, opgericht in 1944, levert al meer dan 75 jaar mobiliteitsoplossingen. Met 52.000 werknemers wereldwijd, een aanwezigheid in meer dan 190 markten en productiefaciliteiten in zes landen, vermarkt het bedrijf vandaag de dag zo’n drie miljoen voertuigen per jaar. Kia loopt voorop in het bereikbaar maken van geëlektrificeerd rijden en ontwikkelt een groeiend aanbod van mobiliteitsdiensten, waar miljoenen mensen over de hele wereld gebruik van maken. De slogan van het bedrijf - ‘Movement that inspires’ – staat voor de toewijding van Kia om consumenten te inspireren door middel van zijn producten en diensten.