Breukelen,
04
januari
2021
|
15:43
Europe/Amsterdam

7 feiten over de bestverkochte auto van Nederland

  • 69 kilometer laadkabel, 2.000 trekhaken en 1.671 RMC kits…
  • …7 interessante weetjes over de Kia Niro
Samenvatting

2020 was voor Kia in Nederland het beste jaar ooit. Ondanks de uitdagende omstandigheden zag Kia de verkopen vorig jaar fors toenemen en groeide het uit tot het op één na grootste automerk van ons land. De verkooptopper was de Niro, de bestverkochte auto van Nederland. Kia maakt vandaag een aantal interessante feitjes over de absolute nummer 1 bekend.

Eén van de belangrijkste pijlers onder het Nederlandse succes van Kia is de grote line-up van geëlektrificeerde auto’s. Niet eerder kozen zo veel - vooral zakelijke - rijders voor één van de modellen uit het brede en emissievriendelijke portfolio van het merk. Met 11.880 registraties was de Niro daarbij het bestverkochte model in het gamma. Zeven interessante feitjes over hét succesnummer van 2020:

  1. De Niro is verkrijgbaar met 3 geëlektrificeerde aandrijflijnen. Verreweg de meeste Nederlanders kozen voor de volledig elektrische e-Niro (EV). Zo’n 4% van de verkopen was een Plug-in Hybrid (PHEV) en 42% was een Hybrid (HEV). De verkoopcijfers van 2020 op een rij:
     
    e-Niro 6.474 stuks 
    Niro Hybrid 4.960 stuks 
    Niro Plug-in Hybrid 446 stuks
     
  2. Kia leverde in 2020 in totaal zo’n 69 kilometer aan laadkabels mee met de Plug-in Hybrids en volledige elektrische e-Niro’s.
     
  3. De Niro is verkrijgbaar in een groot aantal kleuren, waarvan er drie favoriet bleken. De meest bestelde kleur is Gravity Blue. Bijna 1 op de 4 van alle Niro’s was afgelopen jaar in deze kleur gespoten. De top drie bestaat uit: 

    Gravity Blue (23%) 
    Aurora Black Pearl (22%) 
    Platinum Graphite (19%)
     
  4. 31% van de vorig jaar in Nederland verkochte Niro’s is voorzien van een trekhaak of is geleverd met een speciale kit voor een fietsendrager (RMC).
     
  5. Niro-rijders kunnen met de laadpas van Kia terecht bij meer dan 200.000 laadpunten in heel Europa. Het aantal laadsessies met deze pas verdubbelde in 2020 ten opzichte van 2019. De Kia–laadpas gebruikers hebben meer dan 20.000 keer geladen bij laadpalen in Europa.
     
  6. Niro-rijders kozen in 2020 voor luxe tot zeer luxe uitvoeringen. De meest bestelde variant van de Niro Hybrid en Plug-in Hybrid was de DynamicLine. Bijna 60% van de klanten reed met deze luxe versie naar huis. Maar liefst 80% van de verkochte e-Niro’s is besteld als nog luxere ExecutiveLine.
     
  7. 2021 wordt wéér een Niro-jaar. De bestverkochte auto van Nederland is nu verkrijgbaar in nog meer uitvoeringen. Een mooi voorbeeld is de nieuwe line-up van de e-Niro met nog meer keuze, waaronder een versie met een kleinere batterij van 39,2 kWh, een vermogen van 100 kW/136 pk en een range van 289* kilometer. Hiermee wordt de e-Niro bereikbaarder voor een bredere groep Nederlanders die willen overstappen op elektrisch rijden. Met de tijdelijke Kia EV-bonus van € 2.500,-** kunnen snelle, particuliere beslissers al een luxe, volledig elektrische Niro rijden vanaf € 33.495,-***. Ook zakelijke rijders kunnen in 2021 weer bij Kia terecht voor lage bijtelling. Er zijn nu meer elektrische uitvoeringen dan ooit verkrijgbaar met een fiscale waarde onder de € 40.000,-. Tot slot is de Hybrid-versie van de succesvolle crossover van Kia er al vanaf € 29.695***.

De nieuwe uitvoeringen van de e-Niro staan vanaf medio januari in de showrooms van de Nederlandse Kia-dealers. Meer informatie over de bestverkochte auto in 2020 is te vinden op de website van Kia.

*) Actieradius en verbruikscijfers zijn bepaald met behulp van de WLTP-meetmethode. Onder normale omstandigheden kunnen verbruikscijfers afwijken door o.a. rijstijl, snelheid, gebruik van comfort-/nevenverbruikers, buitentemperatuur, aantal passagiers/bagage en topografische omstandigheden.

**) Inclusief tijdelijke EV-bonus van € 2.500,- van toepassing op de consumentenadviesprijs.. De fiscale waarde voor de berekening van de bijtelling blijft ongewijzigd. Consumentenadviesprijs inclusief kosten rijklaarmaken bestaande uit: het transporteren, reinigen en poetsen van de auto, de kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer.

***) Consumentenadviesprijs inclusief kosten rijklaarmaken bestaande uit: het transporteren, reinigen en poetsen van de auto, de kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer.

Over Kia Motors Corporation
Kia Motors Corporation is in 1944 opgericht en is de oudste autofabrikant van Korea. Kia produceert jaarlijks meer dan 3 miljoen auto’s in 14 productie- en assemblagefabrieken in vijf landen. Deze auto’s worden verkocht en onderhouden door een netwerk van distributeurs en dealers in meer dan 190 landen. Vandaag de dag biedt Kia werk aan meer dan 52.000 werknemers en de onderneming realiseert een jaaromzet van meer dan $50 miljard. Kia behoort tot de leiders in de overgang naar elektrische mobiliteit en ontwikkelt diensten om stedelijke uitdagingen over de hele wereld aan te pakken. De merkslogan - "The Power to Surprise" – staat voor de wereldwijde toewijding van het merk om de wereld te verrassen met opwindende, inspirerende producten en diensten die verwachtingen overtreffen.